Розробки уроків української мови
| |
ОленаІванівна | Дата: Субота, 26-Лют-11, 16:59 | Повідомлення # 1 |
Генерал-майор
Група: Администраторы
Повідомлень: 341
Статус: Offline
| Розробки уроків української мови для 5-11 класів шкіл з українською та роійською мовою навчання.
|
|
| |
ОленаІванівна | Дата: Субота, 26-Лют-11, 22:27 | Повідомлення # 2 |
Генерал-майор
Група: Администраторы
Повідомлень: 341
Статус: Offline
| Підсумковий урок із теми "Прикметник" Тема. Мовні скарби прикметника. Мета. Перевірити рівень знань, умінь і навичок, здобутих при вивченні теми «Прикметник»; учити застосовувати теоретичні знання на практиці при розпізнаванні прикметника, визначенні його граматичних ознак; правильно вживати прикметник у мовленні; знаходити вивчені орфограми та пояснювати їх; розвивати пізнавальний інтерес до символів українського народу, його традицій; виховувати почуття поваги до своєї країни, народу. Обладнання: ілюстрації, картки з програмовим завданням; тести; таблиця-схема до теми «Прикметник», очікувані результати (схема у вигляді соняшника). Епіграф до уроку. Вийду в поле, стану серед жита, Задивлюся в небо голубе. Земле рідна, скільки буду жити, Стільки і любитиму тебе. М.Луків Хід уроку Установчо-мотиваційний етап Сьогодні у нас незвичайний урок. Сьогодні ми зробимо ще один крок В країну прекрасну, країну чудову, Що нас так чекає й збагачує мову. Рідна земля… Україна – край, де ми народилися. Її багатство – це безкрайні лани пшениці, вишневі сади, квітучі поля льону, калинові гаї. Кожен народ має свої святині, свої символи. Є вони і в українського народу. Калина, верба, тополя, барвінок, мальви, чорнобривці, соняшник… Вони віддавна уособлюють красу України, духовну міць її народу, засвідчують любов до рідної землі. Отож, повторюючи і узагальнюючи знання з цієї теми, ми дізнаємося багато цікавого ще про один символ України – соняшник. Операційно-пізнавальний етап Невичерпна народна скарбниця - А який він – соняшник? (епітети які можна дібрати?) - А які загадки ви підготували? - Що знаємо ми про прикметник? Інтерактивна гра «Я знаю, що …» Прикметник – це самостійна частина мови ...( учні ланцюжком продовжують перелік граматичних особливостей прикметника). Складання узагальнюючої таблиці. Творчо-дослідницький етап Гра «Так чи ні» (на уважність; проводить учень) 1. Прикметник – це службова частина мови? (Ні) 2. Прикметник означає дію? (Ні) 3. Відповідає на питання чий? який? (Так) 4. У реченні виступає додатком? (Ні) 5. Чи згодні ви з тим, що прикметник має два ступені порівняння? (Ні) (Нульовий, вищий, найвищий) 6. Прикметник має три розряди? (Так) 7. Кожен прикметник має повну і короткі форми? (Ні) 8. Ступені порівняння мають дві форми (Так) 9. Прикметник не змінюється за відмінками? (Ні) 10.Прикметник змінюється за числами й родами? (Так) Системно-узагальнюючий етап Робота з текстами І група – виписати прикметники і вказати розряди (якісний, відносний і присвійний) Соняшник – неодмінна прикмета сільських городів. І в той час же час – це рідкісне, осяйне диво природи, незвичайний феномен рослинного світу. «Стоїть гарний, як соняшник у цвіту», - кажуть у народі. А й справді, чи є щось виразніше, красивіше, коли соняшник цвіте! Золоточубий соняшник – це не тільки предмет нашого постійного зачудування навколишнім світом, це неповторний і прекрасний символ України. ІІ група – виписати словосполучення прикметників з іменниками, вказати рід, число, відмінок. Квітка сонця – це квітка нашої держави. Краса соняшника, його поживні властивості додали слави «сонячній квітці» у нашому народі. Вона й мислиться, як незмінний і всюдисущий наш супутник, як окраса сільських обійсть, як бажаний і ласкавий зустрічний подорожній, як оберіг домашнього затишку. ІІІ група – виписати якісні прикметники, утворити всі ступені порівняння. На високому стеблі квітка з золотими пелюстками. Вона схожа на сонце. Тому і називають квітку соняшником. Спить уночі соняшник, схиливши ніжні пелюстки. Та вранці, тільки сходить зірниця, пелюстки тремтять. То соняшник жде сходу сонця, радіє йому: «Добрий день, сонечко, я так довго чекав тебе!» Вдень сонце підіймається все вище, і вище, пливе по небу. Диктант для шпигуна Клас поділений на команди. Тексти диктантів прикріплюють до стін. Кожний із членів команди по черзі стає шпигуном. Підходить до тексту, читає, запам’ятовує, повертається до команди, диктує. Переможе та команда, яка швидко і грамотно запише всі слова. Золоточубий, зів’ялі, світло-коричневі, жовтогарячий, ясночолий, дивовижне, сонцесяйне, оранжево-жовті, пишноголовий, українські. Гра «Чомучка» Групи учнів обмінюються підготовленими вдома запитаннями, які починаються зі слова «Чому...?» Ігрова ситуація (інтерв’ю у соняшника ) - Ви помітили, яке гарне у мене ім’я? У ньому є «сонечко» в усіх європейських мовах: одні кажуть «сонячна квітка», другі - «повернений до сонця», треті - «той, що дивиться на сонце». Росіяни кажуть под-солнух, білоруси - воротисонце, українці – соняшник, а ще – сонях, солноворот. - Ім’я у тебе справді сонячне, а до того ж – прозоре, зрозуміле кожному. Виходить, що ти не чужинець? - Ні, я чужинець, мексиканець. Іспанці привезли мене в Європу як дивовижну квітку, яка повертає голову за сонцем. У 1510 році мене посіяли в Мадрідському ботанічному саду серед інших квітів і милувалися мною. Так я – квітка – увійшла в моду спочатку в Іспанії, а потім в інших землях Європи. Мене дарували вельможам і світським дамам, мене ставили в дорогоцінні вази, прикрашали мною сади і палаци. Садівники намагалися зробити все для того, щоб я – квітка – ставала все пишнішою, запашнішою. - А як ти, «сонячно квітко», потрапила до нас? - Цар Петро І навчався в Голландії корабельної справи, коли побачив мене. Він надіслав моє насіння до Петербурга, наказавши вирощувати цю «заморську квітку» в квітниках. Так «заморська квітка» потрапила спочатку на панські клумби, а потім на селянські городи. Розвиток зв’язного мовлення Учні зачитують твори, підготовлені вдома, називають прикметники, ставлять у початковій формі. Зразок твору Соняшник Одного разу дівчинка пробігла повз квітник і розсипала соняшникове насіння. Пройшов час, випав дощик, засвітило сонечко й обігріло зернятко. І воно проросло. На товстому міцному стеблі похитувалась велика важка квітка з чорною серединкою посеред жовтих пелюсток. Квіти сторонилися незнайомки, бо раніше в квітнику вона не росла. Троянди не хотіли з нею розмовляти, насміхаючись, перешіптувались між собою. Прополюючи квітник, дівчинка милувалася яскравими трояндами, а на соняшник не звертала уваги. Та квітка швидко росла й тягнулась своєю голівкою до сонечка. Соняшник протягом дня повертав голову за сонцем. А воно своїм гарячим промінням висушувало тендітні пелюстки троянди, які поступово в’янули і опадали. І скоро від розкішної квітки залишилося лише стебло з колючками. А соняшник дозрів, і його насінням ласували і діти, і пташки. Інтерактивна вправа Стилістичний сміхограй (виправити помилки у вживанні прикметників, записати відредагований варіант) І група Вибачте, хотів написати краткіший лист, а вийшов довжкіший. ІІ група У нашому класі тепер новесенький класний керівник. ІІІ група Спочатку я сперечався з мамою, а потім зрозумів, що вона завжди правіша. Бліц-контроль Індивідуальна робота на картках. Легенда про соняшник Дуже давно, коли ще ні нас не було на світі, ні дідів, ні прадідів, Сонце сходило на Землю зі своїми дітьми – доньками. Вдень Сонечкові донечки жили на землі, а ввечері йшли на небо. Одного разу веселились вони в гайку, а коли стало Сонце сідати, стали і дівчатка збиратись додому. Уже далеченько відійшли вони від гаю, аж молодша донька згадала, що забула свій віночок. Повернулася вона. Але на тому місці віночка вже не було. Зате сидів там красивий хлопець. І заговорив він з донькою Сонця словами, солодшими за мед. Просив красуню залишитися з ним, обіцяв любити її все життя, запевняв, що в нього їй буде краще, ніж у батька – Сонця. І дівчина згодилася… жити на Землі, де співають солов’ї , цвіте калина та існує любов. Даремно кликало Сонце доньку додому. Даремно, застерігаючи, сердилося, що на Землі її чекає важке життя. Залишилася донька з коханим. І почалося для неї буденне життя з постійними клопотами. Юнак більше трудився, ніж говорив ніжні слова. А нерідко й зовсім забував про них. - Ти багато працюєш, я мало тебе бачу, скучаю за тобою. Ти, мабуть, мене вже не кохаєш? – з тяжкою тугою в серці звернулася до земного красеня дочка Сонця. - Ми, люди на Землі, бачимо щастя не тільки в коханні, а й в труді, - відповів хлопець. - Тоді навчи і мене трудитись і я стану земною, бо я дуже кохаю тебе. Юнак промовчав, а красуня ще більше засумувала за батьком-Сонцем та сестрами. Забула про свою гордість і хотіла вже повернутися в батькове царство, але Сонце не змогло забрати дочку, бо вона вже вросла в землю. Тільки змочило Сонце красуню своїми сльозами, і стала вона квіткою, яка з тугою за батьківщиною завжди повертається головою до сонця. З того часу і називають люди цю рослину Соняшником. Підсумок уроку. Взаємооцінювання роботи груп (за схемою). - Чи збулись ваші очікування? Підберіть спільнокореневі слова до соняшник. Акровірш У всіх людей одна святиня. Куди не глянь, де не спитай. Рідніше їм своя пустиня, Аніж земний в пустині рай. Їм красить рідний край. Нема без кореня рослини, А нас, людей, нема без Батьківщини. Заключне слово вчителя. Домашнє завдання 1.Дібрати 3 запитання до теми «Прикметник», які розпочинаються словом «Чому?». 2.Підготуватися до конкурсу шпаргалок.
|
|
| |
ОленаІванівна | Дата: Субота, 26-Лют-11, 23:56 | Повідомлення # 3 |
Генерал-майор
Група: Администраторы
Повідомлень: 341
Статус: Offline
| Класификація прийменників за походженням і будовою Мета: ознайомити учнів із групами прийменників за походженням і морфологічним складом, навчити дітей відрізняти похідні прийменники від співзвучних самостійних частин мови; удосконалювати вміння аналізувати, групувати і систематизувати досліджуваний матеріал; розвивати вміння слухати і говорити, думати і розуміти; виховувати любов і повагу до матері і батька. Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Мамине обличчя у дитинство кличе, Із дитинства в юність поглядом веде... Мамине обличчя сонця мені зичить, Мамине обличчя любе й молоде... М. Дмитренко ХІД УРОКУ І. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань. Робота в «домашніх групах» (представлення результатів домашньої роботи) План І. Організація дітей у «домашні групи». Обговорення результатів домашньої роботи. ІІ. Учитель виразно читає вірш Б. Грінченка. 1. Група І аналізує тему та ідею вірша, добирає заголовок, відслідковує частоту вживання різних частин мови. 2. Група ІІ відповідає, як розрізнити в реченні прийменники і префікси, предствляє схему чи алгоритм. 3. Група ІІІ дає зв'язне висловлування за темою «Прийменники й відмінки» з демонстрацією таблиці ІІ Мотивація навчання 1. Слово учителя Діти, не випадково для домашньої роботи я обрала вірш Б. Грінченка «Мати». Мати — це найближча і найдорожча у світі людини для кожного з нас. Тому саме їй, матері, найсвятішій жінці на землі, будуть присвячені сьогодні всі речення і поетичні рядки, які допоможуть нам у засвоєнні навчального матеріалу. 2. Робота з епіграфом - Назвіть прийменники. Якими за лексичним значенням є прийменники «із» і «в»? ІІІ. Оголошення теми, мети і завдань уроку (Дітям видаються картки з рефлексією опрацьованих завдань попереднього уроку.) - Яке завдання, записане на картках, залишилось нерозглянутим на минулому уроці? (Визначити поняття про непохідні й похідні прийменники.) Отже, саме цій роботі буде присвячений сьогоднішній урок. Запишіть тему нашого уроку «Класифікація прийменників за походженням і будовою». ІV. Ознайомлення з новим матеріалом, його осмислення 1. Спостереження над мовним матеріалом. Робота в групах Прийменники для роботи: край, кінець, о, під, з-над, поміж, з метою, протягом, в напрямку, попід, задля, шляхом, між, перед, з-понад, на випадок, за винятком, у, від, при, з-під. Групи І і ІІ Завдання: розподіліть наведені прийменники за спільними ознакоми на дві групи, запишіть у стовпчик; дайте назви цим групам. Додаткове запитання: подумайте і порівняйте прийменники з сім'єю (батьки і діти). Які з них будуть батьками, а які — дітьми? Група ІІІ Завдання: розподіліть наведені прийменники на три групи (за будовою), поділ аргументуйте, дайте назву групам, результати досліджень зведіть у таблицю. 2. Представлення результатів. Обговорення. Укладання спільної таблиці «Класифікація прийменників» (звернутися до додаткової літератури). За походженням За будовою прості складні складені Непхідні Похідні Висновок: провівши дослідження, можна сказати, що кожен прийменник належить до певної групи за походженням (похідних чи непохідних, або первинних чи вторинних) і до певної групи за будовою (простих, складних, складених). 3. Наукова довідка (Знайдена учнями самостійно в додатковій літературі) зверніть увагу на те, що непохіні, або первинні, прийменники використовуються як дієслівні префікси (за винятком деяких — без, через): писати — вписати, вписати, написати, дописати, відписати, підписати. Тільки первинні прийменники можуть вживатися з кількома відмінками виражати різні синтаксичні зв'язки. Походження цих прийменників встановити важко. Вторинні, або похідні, прийменники утворилися пізніше. Вони вживаються з одним відмінком і не використовуються як дієслівні префікси. Вторинні прийменники поділяються на відіменні й прислівникові: внаслідок, близько, всупереч, вслід, замість, перед. ІV. Виконання вправ на застосування і закріплення знань, формування умінь і навичок 1. Прочитайте речення, знайдіть прийменники Тяжко, важко в світі жити сироті без роду. Не треба нам райдуг, не треба нам срібла і злата, аби тільки ви нас чекали завжди край воріт. Задля щастя дитина мати здатна на все. Протягом вусього життя нас супроводжують ласкаві материнські очі. Я красу твою, люба, напишу, намалюю, накреслю на зірках, на траві, на корінні, на струнах дощу. З-поміж усіх людей на світі є одна, що сонцем світить. Група І Ізавдання: впишіть тільки ті речення, які містять прості непохідні прийменники, поясніть написання з іменниками. Група ІІ Завдання: впишіть тільки ті речення, які містять складні похідні прийменники, поясніть, як вони утворилися. Група ІІІ Завдання: впишіть тільки ті речення, які містять прості похідні прийменники, з'ясуйте, від яких частин мови вони утворилися. 2. Представлення результатів. Обговорення - Чому І і ІІ виписали одне й те ж речення? 3. Розподільний диктант (взаємоперевірка в парах) Поза, з метою, за рахунок, із-за, через, задля, незалежно від, під, із, крім, коло, посеред, кругом, під час, поміж. Прості Складні Складені V. Самооцінювання і оцінювання керівників груп Робота з картками очікувань і вражень. VІ. Підбиття підсумків «Мікрофон» 1. Для мене сьогодні важливим було... 2. Сьогодні я навчився... 3. Тепер я знаю... VІІ. Домашнє завдання 1. Скласти схему «Класифікація прийменників» на основі таблиці, опрацьованої на уроці. 2. Вправа за підручником. Класифікація прийменників
|
|
| |
ОленаІванівна | Дата: Субота, 26-Лют-11, 23:59 | Повідомлення # 4 |
Генерал-майор
Група: Администраторы
Повідомлень: 341
Статус: Offline
| СХЕМА РОЗБОРУ ПРОСТОГО РЕЧЕННЯ 1. Тип за метою висловлювання: розповідне, питальне, спонукальне. 2. Тип за наявністю емоційного забарвлення: окличне чи неокличне. 3. Тип за структурою: двоскладне чи односкладне, різновид односкладного речення. 4. Повне чи неповне. 5. Головні члени речення, їхній тип, способи вираження. 6. Поширене чи непоширене. 7. Другорядні члени речення, їхні види, способи вираження. 8. Ускладнене чи неускладнене. Характер ускладнення (чим ускладнене). ПП ПДП прям. узг. непр. Я повторив відомості про просте речення . (Розповідне, неокличне, просте, двоскладне, поширене, повне, неускладнене.) СХЕМА РОЗБОРУ ПРОСТОГО РЕЧЕННЯ 1. Тип за метою висловлювання: розповідне, питальне, спонукальне. 2. Тип за наявністю емоційного забарвлення: окличне чи неокличне. 3. Тип за структурою: двоскладне чи односкладне, різновид односкладного речення. 4. Повне чи неповне. 5. Головні члени речення, їхній тип, способи вираження. 6. Поширене чи непоширене. 7. Другорядні члени речення, їхні види, способи вираження. 8. Ускладнене чи неускладнене. Характер ускладнення (чим ускладнене). ПП ПДП прям. узг. непр. Я повторив відомості про просте речення . (Розповідне, неокличне, просте, двоскладне, поширене, повне, неускладнене.)
|
|
| |
ОленаІванівна | Дата: Неділя, 27-Лют-11, 00:01 | Повідомлення # 5 |
Генерал-майор
Група: Администраторы
Повідомлень: 341
Статус: Offline
| Т Е М А. Повторення й узагальнення вивченого про складнопідрядні речення Мета уроку: повторити й закріпити знання учнів про види складнопідрядних Речень; формувати вміння й навички розрізняти вивчені види Складнопідрядних речень, визначати їх структуру, правильно Вживати в мовленні, ставити розділові знаки між головними і Підрядними реченнями; виховувати любов до рідного слова. Тип уроку. Урок-прес-конференція Х І Д У Р О К У Слово вчителя. Вибір професії – справа відповідальна й непроста. Потребує вона чимало часу й роздумів. Готуватися до майбутньої професії кожен повинен заздалегідь. Не секрет, що багатьом із вас подобається професія журналіста. Тож спробуйте побути журналістами хоча б протягом одного уроку. Поринути у вир цієї складної професії допоможуть вам знання з теми „Складнопідрядне речення”, освоєної на попередніх уроках. Отже, ви - журналісти. Творче (конкурсне ) завдання: два „журналісти” пишуть твори-мініатюри: перший – за картиною, використовуючи різні види підрядних речень; другий на тему: „Що б я розповів своєму братикові (сестричці) про складнопідрядні речення?” Прес-конференція (актуалізація знань). Представники прес-центру (їх обирають самі учні з-поміж найкращих знавців мови свого класу) відповідають на запитання „журналістів” з теми „Складнопідрядні речення” О р і є н т о в н і запитання: - Які складні речення називаються складнопідрядними? - За допомогою яких сполучників і сполучних слів з’єднуються підрядні речення з головними реченнями? Чим відрізняються підрядні сполучники від сполучних слів? - Яку роль у складнопідрядному реченні виконують вказівні слова? - Які основні особливості інтонації складнопідрядних речень? - Яке місце щодо головного може займати підрядне речення? - На які три основні види поділяються складнопідрядні речення? - Які ознаки властиві складнопідрядним реченням з підрядними означальними? - Від яких слів у головних реченнях залежать підрядні з’ясувальні? - На які види поділяються обставинні складнопідрядні речення? - На які питання відповідають підрядні речення місця і підрядні часу? Конкурс між „журналістами” (розподільний диктант) Завдання: умовно поділивши аркуш зошита на три частини, виписати складнопідрядні речення з підрядними: а) означальними; б) з’ясувальними; в) мети. - Весна, яку чекали ми віками, прийшла на землю і в серця людей. - Потрібно жить, щоб небо голубе тобі світило в будь-яку негоду. - Я так люблю це уявляти, як в тихім смерку, біля хати, сім’я вечеряє в саду. - Добре жити тому, чия душа і думка добро навчилися робить. - Стояв я там на смерть немало діб, щоб захистить дітей і дать їм хліб. - Біжить стежина в сад, у зарості малини, яка дозріла вже і запахом п’янить. Журналістський тренінг (пояснювальний диктант). Завдання: визначити тип складнопідрядних речень: - Життя не кінчається смертю, якщо залишається сад (умови) - Не стануть святами ніколи будні, хоч як би там не мудрували трутні (допустове). - Якщо ви любите пісню, запрошуйте у гості птаство. (умови) - Дарма що стояло тихе сонячне безвітря, листя тріпотіло на деревах (допустове). „Редакторська правка” (творчий диктант). Завдання: перетворити підрядні речення на підрядні речення інших типів: - На небі збирались великі хмари, так що можна було сподіватися дощу. Варіант відповіді: На небі збирались великі хмари так, що можна Було сподіватися дощу (спосіб дії). На небі збиралися такі великі хмари, що можна було сподіватися дощу (означальне). Гра „Матеріал у номер”. Завдання: визначити тип складнопідрядних речень (оцінюється швидкість і правильність виконання, кожному ряду своє речення): - Де обрії гойдалися вітрами, осінній ранок барви розливав (місця). - Вигаптуй на небі райдугу-доріжку, простели до сонця вишивку-манишку, щоб на тій доріжці з лебедями-снами плавати до щастя білими човнами (мети). - Та була у нього пісня і дзвінкою, і гучною, бо розносилась по світу стоголосою луною (причини). Оцінювання. Домашнє завдання Підготувати виступ на лінгвістичну тему про складнопідрядне речення у Публіцистичному стилі.
|
|
| |
ОленаІванівна | Дата: Неділя, 27-Лют-11, 00:02 | Повідомлення # 6 |
Генерал-майор
Група: Администраторы
Повідомлень: 341
Статус: Offline
| Тема уроку: Основні пунктограми в простому реченні (повторення). Мета уроку: Закріпити поняття про просте речення, ускладнене однорідними членами речення, вставними словами та звертаннями, відокремленими членами (зокрема дієприкметниковим, дієприслівниковим та порівняльними зворотами). Практичне використання пунктограм у простому реченні. Розвивати творчі здібності учнів. Виховати любов до рідної мови і рідного краю. Хід уроку І. Актуалізація опорних знань (зуміти використати все знайоме в новім завданні, а саме: синоніми і антоніми, омоніми і фразеологізми). ІІ. Мотивація навчального процесу: Знання, духовність – творення Людини, громадянина України. (завдання на дошці). ІІІ. Робота над темою а) поняття про просте речення б) граматична основа (підмет і присудок). Синтаксичний центр. в) види простих речень за метою висловлювання (.,?,!) Приклади: Листопад. Чи знаєш ти свою мову? Горджусь тобою, рідний краю! г) Види простих речень за наявністю головних членів речення (односкладні і двоскладні) д) Типи односкладних речень (о-о, н-о, у-о, н, б) е) Чим можуть бути ускладнені речення? - однорідними членами речення, - звертаннями, - вставними словами, словосполученнями і реченнями, - прямою мовою, - діалогом, - цитатами. 1. Пунктограми при однорідних членах, тире між підметом і присудком, кома при запитанні, вставних словах і зворотах. Приклади: Вдихати пахощі рідного краю – найвище щастя на землі. Рідна мова – наше обличчя (наша гордість). Запашна, співуча і гнучка, як мрія, мово моя ніжна, ти – квітковий дар. Все в тобі, медова земле! Медове земле! Все в тобі злилось: і девіз коси, і золоті врожаї. І небо, і море, красу світову – все бачить поет у широкім роздоллі. завжди вставні ніколи мабуть, по-перше, по-друге, навіть, майже, приблизно, принаймі , щоправда, крім того, а втім, отже. все-таки, неначе, нібито. Мабуть, немає такої людини, щедрої, Для нас у ріднім краї навіть дим доброї, як наша. солодкий та коханий. Нахабний вітер, зірвавши з беріз останнє листя, подався в поле. А ті, закосичені голими вітами, сором’язливо поглядали на своїх пильних подруг – ялин і нарікали на долю. На місця все розклади і до ладу доведи. (використовувати 4-х рівневі оцінювання) на „5” балів 1. Скласти речення Слово, рідної, кожне, як, мови, обличчя, квітки, у, своє, має. (Кожне слово рідної мови має своє обличчя, як у квітки). 2. Скласти речення за схемами: : і , і , і . (Я в мові рідній чую про все: і Дінця спокійного зітхання, і пшениць шовкових позіхання, і шепіт чистого кохання). і – . , (Гнів, журба і спокій – все злилось в тобі). 3. Із словосполучень скласти чотирьохрядковий вірш на „10” балів Простели рушником, рідне слово, як чарівні зірки, свої фарби барвисті, грай веселкою в небі, розсип діаманти іскристі, залишайся в серцях на роки, на віки Рідне слово! Розсип діаманти іскристі, Грай веселкою в небі, як чарівні зірки, Простели рушником свої фарби барвисті. Залишайся в серцях на роки, на віки. 4. Побудувати правильно речення і розставити розділові знаки на „12” балів. з, вона, гомону, вся, полів, нашої, морів, і, землі, мережаної, і , сонця, заходом, сходом, місяця, гаптована, і, зірок, калиною, переткана, цвітом, і, барвінком, вишневим. (Вона вся з гомону полів, лісів і морів отчої землі, мережана сходом і заходом сонця, гаптована сяйвом місяця, зірок і переткана калиною, барвінком і вишневим цвітом. Репродукція, учнівський малюнок або конверт з розрізаним на частини реченням. Поки учні працюють над завданням на дошці, ті, що за партами мають свою роботу, підпорядковану темі уроку. Робота на картоні С.І. Васильківського „Ріка Донець” (1885) А) у тексті розставити і пояснити розділові знаки: Тихо, спокійно, велично Плине в простори ріка Мов королева, одвічно Манить природи рука Сосни – красуні, вербиці, Ніби зібравшись в танок, Туляться всі до водиці. Кидають з тіні вінок. Все тут тривожне і чисте: І золотавий пісок, Ягід коштовне намисто І чарівний моріжок. (Л. Крилова). Б) Скласти 3-4 речення з потрібними пунктограмами. V. Підсумки. VI. Завдання додому: 8 речень, ускладн. зворотами, вставними словами і звертаннями.
|
|
| |
ОленаІванівна | Дата: Неділя, 27-Лют-11, 00:04 | Повідомлення # 7 |
Генерал-майор
Група: Администраторы
Повідомлень: 341
Статус: Offline
| УРОК 2 Тема. Однорідні й неоднорідні означення. Мета: з'ясувати відмінності між однорідними і неод¬норідними означеннями, інтонацію та розділові знаки при них, збагачувати словниковий запас учнів, підвищувати мовленнєву культуру, розвивати творчу уяву, виховувати любов до мови. Тип уроку: засвоєння нових знань. Хід уроку 1. Організація класу. 2. Актуалізація опорних знань. З домашньої роботи зачитати речення з однорідни¬ми означеннями, вказати, які вони за будовою (пошире¬ні, непоширені), яким зв'язком поєднані (сполучниковим, безсполучниковим, змішаним), прокоментувати розділові знаки. 3. Постановка проблемного питання. За якими ознаками слід розрізняти однорідні і неод¬норідні означення? О Матеріал для спостереження (записано на дошці): Сумними довгими ключами летять у вирій журавлі. І на злість недобрій, темній силі журавлі кричать на небосхилі. Над міс¬том кучерявий, голубий, ласкавий дим. 4. Мотивація навчальної діяльності. 5. Оголошення теми, мети уроку. 6. Сприйняття і засвоєння нових знань. Лексична розминка. • Дібрати синоніми й антоніми до слова сумний. • Дібрати синоніми до слова небосхил. • Пояснити: слово ключ — це багатозначне слово чи омонім? Учні на вибір виконують одне із завдань самостійно або парами. У разі потреби звертаються до тлумачного словника. Взаємоперевірка. Окремі учні зачитують роботи. Зразок виконаних завдань: • Сумний — смутний, засмучений, сумовитий, безрадісний, безутішний, нерозважний, понурий. Сумний—веселий, радісний, осяйний. • Небосхил— обрій, крайнебо, небокрай, горизонт, видно¬ коло, виднокіл. • Ключ — багатозначне слово: знаряддя для відмикання та замикання замка; для загвинчування гайок, болтів; перен. за¬сіб для розуміння, розгадування; знак на початку нотного ряд¬ка; ряд однорідних предметів або живих істот, які рухаються один за одним, утворюючи кут (інші значення — с.268 "Нового тлумачного словника української мови", т.2). • Ключ — омонім: те саме, що джерело. Бесіда. Як означення характеризують предмети в поданих реченнях? Чим вони виражені? У якому реченні є художні означення (епітети)? Яка інтонація й розділові знаки в реченнях з однорідними і неоднорідними озна¬ченнями? Опрацювати § 9, доповнивши свої знання про од¬норідні й неоднорідні означення, виконати на вибір одне із завдань: 1. Створити алгоритм: Визначення однорідного і неоднорідного означення Характеризує предмет за однією і тією самою ознакою так ні однорідне ( ) неоднорідне ( ) Стоїть після означуваного слова так ні однорідне ( ) неоднорідне ( ) Наступне означення конкретизує, підсилює попереднє так ні однорідне ( ) неоднорідне ( ) Вимовляється з перелічувальною інтонацією так ні неоднорідне ( ) однорідне ( ) 2. Впр. 150. 3. Спираючись на матеріал § 185 підручника "Сучас¬на українська літературна мова" за редакцією М.Плющ, з'ясувати залежність між однорідністю-неоднорідністю і вираженням означень прикметниками, дієприкметниковими зворотами. Вид перевірки: 1 — алгоритм зобразити на дошці, порівняти з поданим на закритій дошці; 2 — зачитати означення, прокоментувати пунктограму та найважливі¬ші орфограми; 3 — записати речення на дошці, проко¬ментувати. Диктант з коментуванням (Див. ж. "Дивослово", №11, 2000 р.). Подані речення поширити неоднорідними озна¬ченнями. Сонячний промінь постукав у вікно. Сонце дивилося з... ... неба. Навколо зависали ..., ... хмари. Трава блищала ... ... росою. Душа сповнилася.... ... настроєм. Вид перевірки: взаємоперевірка. Творче завдання. Скласти й записати речення з поданими висловами, вживаючи однорідні і неоднорідні члени речення. Гарна, як квітка в лузі. Гарна, як квітка навесні. Красується, наче квітка на болоті. Повторення: порівняльний зворот, розділові знаки при порівняльному звороті або впр. 153 (1-4 речення). Вид перевірки: вибіркове зачитування робіт. Підсумок уроку. Назвати ключові поняття теми "Од¬норідні і неоднорідні означення". Домашнє завдання: впр. 155 або 156.
|
|
| |
ОленаІванівна | Дата: Неділя, 27-Лют-11, 00:04 | Повідомлення # 8 |
Генерал-майор
Група: Администраторы
Повідомлень: 341
Статус: Offline
| УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО З ТЕМИ «ПРИСЛІВНИК» Мета: Узагальнити й систематизувати знання про прислівник як частину мови, зокрема про його загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль; сформувати кльтуру мовлення, твочі здібності; виховати шану й любов до рідної мови, до Вітчизни. Тип уроку: урок узагальнення і сестиматизації вивченого. ХІД УРОКУ I. Організаційний момент II. Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку III. Узагальнення і систематизаці знань шлахом виконання творчих вправ і завдань Учитель. Життя кожної людини починається з казки — чарівної, доброї, неповторної. І називається вона радісним і щасливим словом: дитинство! Оскільки всі ми родом з дитинства, то чи можемо не любити і його неодмінну супутницю — справжню казку з незвичайними пригодами фантастичних героїв — то звитяжних і чесних, то полохливих і підсткпних, то мудрих і не дуже розумних. І сьогодні ви станете героями і творцями диводижної казки, бо ми відправляємось у подорож до країни «Прислівник». Вам знайома ця країна, але від того, як ви завсоїли тему, залежить наша мандрівка. Отже, уперед! На пошуки пригод! Попереду таємнича печера, щоб пройти через неї, ми повинні розшифрувати написи на її стінах. Гра «Приховані слова» Грають дві команди. Відновити за поданими схемами прислівники. Прочетати їх і записати. Пояснити правопис. 1) В .. .. .. .. у н .. .. .. .. .. з з .. .. .. .. .. .. у в .. .. .. .. .. .. .. у н .. .. .. .. .. .. .. .. ч б .. .. .. .. .. .. .. .. .. у 2) з .. .. .. у в .. .. .. о щ .. .. .. .. і б .. .. .. .. .. ж с .. .. .. .. .. .. а щ .. .. .. .. .. .. .. .. е Довідка: 1) влітку, напоказ, замолоду, знакладку, нашвидкуруч, безперестанку. 2) збоку, вліво, щоночі, бононіж, спідлоба, щонайбільше. Учитель. Друзі! Ви добре справились з першою перешкодою. Наша подорож далі лежить до села Невідомих. Щоб безперешкодно пройти через це село, ми повинні допомогти його мещканцям добудувати будинки в яких уже закладено фундамент. Гра «Хто більше» Утворити від подпних префіксів і суфіксів якомога більше прислівників. По-, будь-, казна-, хтозна-, -небудь, - таки, -то, -от. Учитель. Перед нами Заборонений ліс, у якому живуть лісові духи, ельфи, лісовики, а керує ними Той-Кого-Не-Можна-Називати. Він нелюбить не проханих гостей. Але, щоб пропустити нас через цей ліс, він вимагає знайти чарівний ключ від таємної хатинки. Гра «Знайди чарівний ключ» Прочитати слова й пояснити їх правопис. М И Н Е В Н О В О Р Е Н О М О Н А К В О С Е Ч Н А Н Відповіді: ненароком, невимовно, невчасно. Учитель. Ви молодці. Господар лісу хотів би запросити нас до таємничої хатинки на чашечку чаю, але не може розшифрувати таємничі сліди, що ведуть до неї. І просив нас допомогти. Гра «Куди ведуть сліди чарівника» Замість слідів чарівника, вставити відповідні прислівники. Пояснити їх правопис/ Осінь вступила в свої права. … ще ніколи … світило сонце, втікали кудись за обрій хмари. Та знову з-за лісу то … дув студений вітер, то вилітали в розвідку худючі хмаринки. Хмурились густі крони пожовклих осокорів, радились про щось …. застерігали … вимережану неспокійну берізку. Ніхто й не запримітив ранкового приморозку, а квіти зав'яли. Від груш-дичок вечорами і ранками пахло терпкою грушевою есенцією, а в полі — стернею і осінню. (За Ю. Збанацьким). Довідка: вдень, нахабно, пошепки, по-святковому. Яке враження справив на вас цей текст? У якому стилі він написаний? Обґрунтувати свою думку. Учитель. Ось ми і завітали до чарівної хатинки. І що ми бачимо? Хтось надіслав нам радіограму! Щоб її прочитати і допомогти товарищам, які потрапили в біду, треба розкрити дужки в тексті радіограми. Отже, за роботу, друзі! Самостійна робота. Розкрити дужки, записати текст, пояснити правопис прислівників. Шановні мандрівники! Ми (давним)давно знаходимись у полоні Забудькуватості, яка сказала, що відпустить нас, коли ми навчимося правильно писати прислівники. (По)справжньому хвилюємись, (по)переду і (по)заду море без (кінця)краю, (хтозна)як виберемось. (На)перекір усьому сподіваємось, що (десь)таки знайдуться ті, хто (по)дружньому допоможе нам. Віримо, що ваші знання врятують нас. Мюнхгаузенці Учитель. Молодці! Усі допомогли, можемо рушати далі. Але що це? Хто перегородив нам дорогу? Чому зупинились? Представники країни Морфологія. Якщо хочети війти у графство «Прислівник», відгадайте загадки, а ні — повертайтесь, звідки прийшли. Звечора …, вранці … Взимку ..., а літом … Хто вранці … на чотирьох, удень …, увечері …? Що з землі легко …, та далеко …? Відгадки: вмирає, оживає (день); горою, водою (сніг); хто вранці ходить на чотирьох, удень на двох, а ввечері на троьох; що з землі легко піднімеш, та далеко не кинеш? Представники країни Морфологія. Вгадали! Молодці! Ласкаво просимо до нашої країни! Учитель. Ось ми й дішли з вами до графства «Прислівник». Подорож була довгою і цікавою. Ви всі молодці, показали, як добре зваєте краіну «Прислівник». IV. Підсумок уроку V. Домашнє завдання Написати твір-мініатюру на тему «Усі ми родом із дитинства», використувати прислівники
|
|
| |
ОленаІванівна | Дата: Неділя, 27-Лют-11, 00:07 | Повідомлення # 9 |
Генерал-майор
Група: Администраторы
Повідомлень: 341
Статус: Offline
| Урок 1 Тема. Прийменник як частина мови Мета: поглибити знання учнів про прийменник як службову частину мови, його граматичне значення; формувати загально пізнавальні вміння знаходити прийменники в тексті, визначати смислові відношення на які вказують; сприяти осмисленню ролі різних природних об’єктів як національних символів українців Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції). Хід уроку Аналіз мовних явищ на основі тексту. Прочитати текст. Визначити його тему. Виписати форми слів, ужиті з прийменниками. З’ясувати їх відмінок. Для українців найвизначнішим національним символом з-посеред природних об’єктів є ріка Дніпро-Славутич. Він пролягає через усю Україну й через усю її історію. Його оспівано в чисельних піснях,думах, легендах. Дніпро – національна гордість, слава України. На українській землі є чимало різних природних об’єктів, відомих і шанованих усім нашим народом. Наприклад, гора Говерла височить у Карпатах, а знають її по всій Україні, бо це найвища гора на Українській землі. Острів Хортиця нині є фактично частиною міста Запоріжжя, але це дорогий серцю кожного українця символ історії козацтва, славної Запорозької Січі. (За Н.Бібік) Вибірково-розподільний диктант. З-поміж поданих прийменників вибрати й записати синонімічні. Між, для, серед, навкруг, задля, посеред,в, упродовж, зі, поміж, з метою, навколо, перед, заради, з, протягом, кругом, уві, із, напередодні, у. Скласти словосполучення, вживаючи з іменниками синонімічні прийменники. Визначити головне й залежне слова. Дослідження-відновлення. Відновити фразеологізми, уставивши потрібні за змістом прийменники. Визначити, з яким відмінком самостійних частин мови вони вживаються. Покласти руку … серце, … покликом серця, проникати … серце, серце … воску, вражати … саме серце, … відкритим серцем, відлягло … серця, … усього серця, гріти … серця. Назвати смислові відношення, виражені за допомогою прийменників. Пояснити значення виділених фразеологізмів. Скласти з ними речення. Визначити синтаксичну роль фразеологічних зворотів. Творчий диктант. Записати текст, уживаючи слова і словосполучення слів, подані в дужках, у відповідній відмінковій формі. Визначити синтаксичну роль самостійних мови, ужитих з прийменниками. Був собі в’яз. Звичайний в’яз, привезений багато років тому (якийсь, гай) й посаджений (наш двір). Старі пожильці пам’ятають його ще підлітком, а тепер – це красень-дідуган. Гіллям своїм він затінив мало не все подвір’я. (В’яз) стояла лавочка, і (вона) однаково добре було спочити і літнім духмяним вечором, і прохолодним ранком. В’яз мовби підкреслював вічність життя, і хоч би яке горе чи радість траплялися (будинок), то він не був байдужий (той). Вяз разом (усі)печалився й радів – він знав усі родинні секрети, і не однієї, а багатьох сімей, які здавна жили (наш будинок). Скільки людських сварок і скільки гарячих любовних історій переслухав він (свій вік). Дослідити, з якими частинами мови вжиті прийменники в тексті. Навчальне аудіювання (робота за варіантами). Учитель читає прислів’я і приказки, а учні записують їх за варіантами: варіант І – ті, в яких прийменники вказують на просторові відношення; варіант ІІ – на означальні відношення; варіант ІІІ – на об’єктні відношення; варіант ІV – на причинові відношення. 1. Усі ріки до моря йдуть. 2. Добре річці з притоками. 3. Коло річок колодязів не копають. 4. І море починалося з краплі. 5. Йому море по коліна. 6. У голові вітер віє. 7. Без вітру і билинка не ворухнеться. 8. Грім серед ясного неба. 9. Без дощу і трава не росте. 10. Губи аж бринять від холоду. 11. З малої хмаринки великий дощ буває. 12. Без диму й вогню нема (Народна творчість). У виписаних прислів’ях і приказках визначити синтаксичну роль словоформ, ужитих з прийменниками. Визначити їх відмінок. Розкрити зміст вислову У голові вітер віє. Лінгвістична гра «Веселі східці». Записати прийменники у відповідні клітинки. Дослідіть, з якими відмінками іменників вони вживаються. Довести на прикладах. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. (Відповіді. 1. В. 2. По. 3. При. 4. Повз. 5. Задля. 6.Уздовж. 7. Посеред. 8. Протягом. 9. Назустріч. 10. Наприкінці). Домашнє завдання (диференційоване). Скласти розповідь про один з національних символів України. Виписати словосполучення з прийменниками, указуючи на смислові відношення, виражені ними. Виписати 5-6 прислів’їв або приказок, у яких наявні прийменники. Визначити відмінки і синтаксичну роль форм слова, з якими вжито прийменники. Урок 2 Тема. Уживання прийменників. Прийменник як засіб зв’язку в словосполученні Мета: поглибити знання учнів про прийменник як засіб зв’язку слів у словосполученні; формувати загально пізнавальні вміння знаходити прийменники в реченні, правильно поєднувати їх з іменниками та займенниками; розвивати орфографічні вміння вживати прийменники в(у), з (із, зі) як засіб милозвучності; виховувати здатність бачити красу рідного довкілля. Тип уроку: формування мовних і мовленнєвих умінь і навичок. Хід уроку Дослідження-відновлення. Записати, визначаючи межі речень і розставляючи потрібні розділові знаки. З’ясувати синтаксичну роль іменників і займенників, з якими вжито прийменники. Указати на смислові відношення. Ось перед нами мальовничі береги річки Тетерів і її притоки Камянки на них розташоване місто Житомир засноване приблизно в ІХ столітті у гомоні століть живе мелодійна назва Житомир як народилася вона легенда розповідає про Житомира дружинники київських князів Аскольда і Діра після підступного вбивства в Києві Аскольда і Діра Житомир не захотів бути на службі князя-вбивці Олега зібравши дружину він подався до волинських лісів і заснував там місто за йменням засновника місто й назване (За І.Вихованцем). Дослідити походження назви нашого міста. Скласти усну розповідь. Дослідження-моделювання. Змоделювати словосполучення, уживаючи слова, що в дужках, у відповідній відмінковій формі. Визначити, на які смислові відношення вказують прийменники. 1. Узятися за (робота); заява за (власне бажання); завдання за (зразок); дослідження за (теперішні часи). 2. Іти по (гриби); черговий по (школа); відпустка по (березень); сидіти по (права рука); знайти по (Інтернет); заняття по (субота). 3. Гості зі (Львів); трапилося зі (я); повернутися зі (школа);. 4. Покласти в (кишеня); були в (Харків). Дослідження-зіставлення. Записати пари слів і сполучень слів. Указати, з якими відмінковими формами слід уживати синонімічні прийменники. При дорозі – біля дороги; до суду – під суд; до колін – по коліна; з радості – від радості; під кінець року – на кінець року; під сорок років – близько сорока років; до міста – в місто; за допомогою – з допомогою; за грибами – по гриби; по закону – за законом; під містом – біля міста; під Новий рік – проти Нового року. Усно скласти речення з виділеними словами. Дослідження-відновлення. Відновити прислів’я й приказки, дібравши продовження їх з другої колонки. Замість крапок уставити в або у. Пояснити їх чергування. Хто … світі не бував, і батько брат. … дорозі не затяжить. Хліб … дорозі то будеш і на обід. Як поїдеш … об’їзд, а як вона везе. … доброго коня не довгі верстви. Не … тім сила, що кобила сива, той і дива не видав. На які смислові відношення вказує прийменник в (у), з якими відмінками вживається? Вибірково-розподільна робота.Уставляючи потрібний варіант прийменника з, розподілити словосполучення за відповідними колонками таблиці. з Із Зі Розмова … мною, стрибати … радості, вітер … заходу, конкурс … математики, звучить … вікон, звертатися … сцени, привітання… нагоди ювілею, заввишки … дерево, вітати … святом, захищати … зброєю в руках, повертатися … школи, щось … півроку, повернулися … Львова, кричати … болю, ознайомитися … умовами навчання. «Ти - редактор». Списати, добираючи з дужок потрібний прийменник і ставлячи іменники у відповідному відмінку. 1. Він (по,за, від) походження – українець. 2. Я живу (на, по, в) вулиця Тараса Шевченка.3. Брат пішов у магазин (за, по) хліб. 4. (За, на, по) бажання публіки виступ співака повторено. 5. Клієнт банку одержав гроші (по, за, на,в) рахунок. 6. Це було ще (при, від, за, в) життя моїх пращурів. 7. Сьогодні на уроці всі працювали (по, за, через) бажання. Лінгвостилістичний аналіз тексту. Прочитати текст. Визначити його стильову належність, тип мовлення. Яку стилістичну роль виконує повтор прийменника в художньому мовленні? Кохаю тебе, велике камінне місто! Ось дивлюся жагуче на тебе, як на свого улюбленця, дивлюся весь час не перестаючи, не маючи змоги відірвати свого зачарованого погляду від твоїх велетенських крамниць, від блискучих ресторацій, від фойє театрів, від метушливих вулиць з сірими натовпами людей,від брудних задвірків, від обшарпаних хлопчаків, старців і старчих, від таємничих бульварів, від робітниць і робітників, панянок і панів…(За Г.Михайличенком). Коментар учителя. Стилістичний прийом нагромадження однакових сполучників або інших службових слів (зокрема прийменників) задля логічного чи емоційного наголошування кожного вимовленого компонента, здебільшого однорідних членів речення, називається полісиндетоном (або багатосполучниковістю). Виписати словосполучення, у яких залежне слово вжито з прийменником. Визначити, чим виражені головне й залежне слова, на які смислові відношення вказує прийменник. Домашнє завдання. 1. Навести 5-6 варіантів антонімічних прийменників. Скласти з ними словосполучення. Визначити відмінок залежного слова і смислові відношення, на які вказують прийменники. 2. Виписати 6 прислів’їв, у яких є прийменники з(із, зі) та в(у). Визначити синтаксичну роль прийменниково-іменникових конструкцій. Урок 3 Тема. Непохідні й похідні прийменники Мета: сформувати в учнів поняття про непохідні й похідні прийменники, способи їх творення; виробляти загально пізнавальні вміння відрізняти похідні прийменники від омонімічних іменників і прислівників, здійснювати синонімічну заміну похідних прийменників непохідними і навпаки, правильно поєднувати похідні прийменники з іменниками; удосконалювати творчі вміння доречно використовувати непохідні й похідні прийменники; сприяти підвищенню загальної освіченості семикласників. Тип уроку: урок формування мовних і мовленнєвих умінь і навичок. Хід уроку Творче спостереження з елементами аналізу. Прочитати. З’ясувати, що виражає заголовок: тему чи основну думку. Усно переказати прочитане. Дорога Широка дорога стелиться від Києва на Богуслав і далі в шевченківський край. Вересень уже запалив осінні вогнища в лісах і дібровах. Обабіч широкого каменистого шляху жовтогарячими свічками палахкотять молоді тополі й багрянцем наливаються клени. Дорога пролягла через степи, збігає в долини, сірою стрічкою здіймається на пагорби. Часом вона заходить у села, і тоді з-за тинів і парканів війне на нас осіннім квітом жоржин, золотистими качанами кукурудзи, що висять попід стріхами хат, стиглими яблуками і сивим тереном, що наливається терпким соком осені. Край дороги видніються пам’ятники й обеліски загиблим воїнам(За І.Цюпою). Дослідити, чи всі прийменники, ужиті в тексті, за походженням належать до непохідних. Свої висновки звірити з теоретичним матеріалом підручника. Виписати похідні прийменники. За допомогою схеми вказати на спосіб їх творення. Мовознавча вікторина «Добери синонім». До поданих прийменників дібрати синонімічні. Визначити їхній вид за походженням. Дослідити, з якими формами відмінків вони вживаються. Біля – (Побіля, край, коло, близько, поблизу). Для – (Задля, з метою). Серед – (Між, посеред, поміж, з-поміж). Попереду – (Спереду, на чолі). Осторонь – (Опріч, узбіч). Навколо – (Довкола, кругом, навкруги, навкруг). З прийменниками одного синонімічного ряду, що вживаються з формами різних відмінків, скласти словосполучення. Дослідження-зіставлення. Зіставити співзвучні слова. Дослідити, які з них належать до похідних прийменників, а які – до самостійних частин мови. Вистава тривала близько трьох годин. – Місто вже було близько. Вода пішла вглиб. – Збираючи гриби, ми непомітно зайшли вглиб лісу. Рибалки пливли на човні впоперек ставка. – Величезна яскрава зоря перечеркнула небо впоперек. Тихо навкруги. – Навкруги нашого будинку ростуть квіти. У бібліотеці ми сиділи навпроти. – Навпроти нашої школи яблуневий сад. З’ясувати, як можна відрізнити похідні прийменники від омонімічних іменників і прислівників. Тестовий диктант «Знайди зайвий прийменник». У кожному рядку знайти зайвий прийменник. Обґрунтувати свій вибір. 1. Поза, посеред, перед, поміж. 2. Задля, край, з-за,понад. 3. У зв’язку з, навколо, незважаючи на, відповідно до. 4. Протягом, під час, кінець, коло. Домашнє завдання. 1. Виписати з підручника хімії або фізики 4-5 речень із похідними прийменниками, утвореними різними способами. Визначити, на які смислові відношення вони вказують і з якими формами відмінків вони уживаються. 2. Скласти й записати діалог у науковому стилі про значення Тихого океану як найбільшого на Землі, використовуючи похідні прийменники. Урок 4 Тема. Класифікація прийменників за походженням і будовою Мета: ознайомити учнів із групами прийменників за походженням і морфологічним складом, навчити дітей відрізняти похідні прийменники від співзвучних самостійних частин мови; удосконалювати вміння аналізувати, групувати і систематизувати досліджуваний матеріал; розвивати вміння слухати і говорити, думати і розуміти; виховувати любов і повагу до матері і батька. Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Мамине обличчя у дитинство кличе, Із дитинства в юність поглядом веде... Мамине обличчя сонця мені зичить, Мамине обличчя любе й молоде... М. Дмитренко Хід уроку І. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань. Робота в «домашніх групах» (представлення результатів домашньої роботи) План 1. Організація дітей у «домашні групи». Обговорення результатів домашньої роботи. 2. Учитель виразно читає вірш Б. Грінченка. • Група І аналізує тему та ідею вірша, добирає заголовок, відслідковує частоту вживання різних частин мови. • Група ІІ відповідає, як розрізнити в реченні прийменники і префікси, представляє схему чи алгоритм. • Група ІІІ дає зв'язне висловлювання за темою «Прийменники й відмінки» з демонстрацією таблиці ІІ Мотивація навчання 1. Слово учителя Діти, не випадково для домашньої роботи я обрала вірш Б. Грінченка «Мати». Мати — це найближча і найдорожча у світі людини для кожного з нас. Тому саме їй, матері, найсвятішій жінці на землі, будуть присвячені сьогодні всі речення і поетичні рядки, які допоможуть нам у засвоєнні навчального матеріалу. 2. Робота з епіграфом - Назвіть прийменники. Якими за лексичним значенням є прийменники «із» і «в»? ІІІ. Оголошення теми, мети і завдань уроку (Дітям видаються картки з рефлексією опрацьованих завдань попереднього уроку.) - Яке завдання, записане на картках, залишилось нерозглянутим на минулому уроці? (Визначити поняття про непохідні й похідні прийменники.) Отже, саме цій роботі буде присвячений сьогоднішній урок. Запишіть тему нашого уроку «Класифікація прийменників за походженням і будовою». ІІІ. Ознайомлення з новим матеріалом, його осмислення 1. Спостереження над мовним матеріалом. Робота в групах Прийменники для роботи: край, кінець, о, під, з-над, поміж, з метою, протягом, в напрямку, попід, задля, шляхом, між, перед, з-понад, на випадок, за винятком, у, від, при, з-під. Групи І і ІІ Завдання: розподіліть наведені прийменники за спільними ознаками на дві групи, запишіть у стовпчик; дайте назви цим групам. Додаткове запитання: подумайте і порівняйте прийменники з сім'єю (батьки і діти). Які з них будуть батьками, а які — дітьми? Група ІІІ Завдання: розподіліть наведені прийменники на три групи (за будовою), поділ аргументуйте, дайте назву групам, результати досліджень зведіть у таблицю. 2. Представлення результатів. Обговорення. Укладання спільної таблиці «Класифікація прийменників» (звернутися до додаткової літератури). За походженням За будовою прості складні складені Непохідні Похідні Висновок: провівши дослідження, можна сказати, що кожен прийменник належить до певної групи за походженням (похідних чи непохідних, або первинних чи вторинних) і до певної групи за будовою (простих, складних, складених). 3. Наукова довідка (Знайдена учнями самостійно в додатковій літературі) зверніть увагу на те, що непохідні, або первинні, прийменники використовуються як дієслівні префікси (за винятком деяких — без, через): писати — вписати, вписати, написати, дописати, відписати, підписати. Тільки первинні прийменники можуть вживатися з кількома відмінками виражати різні синтаксичні зв'язки. Походження цих прийменників встановити важко. Вторинні, або похідні, прийменники утворилися пізніше. Вони вживаються з одним відмінком і не використовуються як дієслівні префікси. Вторинні прийменники поділяються на відіменні й прислівникові: внаслідок, близько, всупереч, вслід, замість, перед. ІV. Виконання вправ на застосування і закріплення знань, формування умінь і навичок 1. Прочитайте речення, знайдіть прийменники Тяжко, важко в світі жити сироті без роду. Не треба нам райдуг, не треба нам срібла і злата, аби тільки ви нас чекали завжди край воріт. Задля щастя дитина мати здатна на все. Протягом всього життя нас супроводжують ласкаві материнські очі. Я красу твою, люба, напишу, намалюю, накреслю на зірках, на траві, на корінні, на струнах дощу. З-поміж усіх людей на світі є одна, що сонцем світить. Група І Завдання: впишіть тільки ті речення, які містять прості непохідні прийменники, поясніть написання з іменниками. Група ІІ Завдання: впишіть тільки ті речення, які містять складні похідні прийменники, поясніть, як вони утворилися. Група ІІІ Завдання: впишіть тільки ті речення, які містять прості похідні прийменники, з'ясуйте, від яких частин мови вони утворилися. 2. Представлення результатів. Обговорення - Чому І і ІІ виписали одне й те ж речення? 3. Розподільний диктант (взаємоперевірка в парах) Поза, з метою, за рахунок, із-за, через, задля, незалежно від, під, із, крім, коло, посеред, кругом, під час, поміж. Прості Складні Складені V. Самооцінювання і оцінювання керівників груп Робота з картками очікувань і вражень. VІ. Підбиття підсумків «Мікрофон» 1. Для мене сьогодні важливим було... 2. Сьогодні я навчився... 3. Тепер я знаю... VІІ. Домашнє завдання 1. Скласти схему «Класифікація прийменників» на основі таблиці, опрацьованої на уроці. 2. Вправа за підручником 258 Зразок картки самооцінювання Оцініть свою активність впродовж уроку на кожному з його етапів за шкалою від 0 до 3 балів Вид активності Домашнє завдання Робота в групах Індивідуальна робота Ухвалення загальних правил Кількість балів Таблиця. Класифікація прийменників Урок 5 Тема. Контрольна робота Тестові завдання з теми «Прийменник» Мета: оцінити рівень навчальних досягнень семикласників з теми «Прийменник»; перевірити знання й уміння, потрібні для правильного використання прийменників у мовленні; удосконалити навички розпізнавати мовні явища, встановлювати відповідність між ними, групувати, аналізувати тощо. Тип уроку: урок оцінювання навчальних досягнень учнів. Хід уроку І. Ознайомлення учнів з критеріями оцінювання тестових завдань. Проведення інструктажу щодо виконання їх. ІІ. Виконання тестових завдань. Тести 1. Визначити рядок, у якому прийменник ужитий із іменником у формі знахідного відмінка: a) Бережи час, часу за гроші не купиш. б) Було, та з водою спливло. в) Що було, та за вітром по воді попливло. г) Нема ранку без вечора. 2. Вказати рядок, у якому вжито синонімічні прийменники: a) Напередодні, у зв’язку з, перед, з-поміж; а) Незважаючи на, попри, всупереч; б) Близько, край, через, навколо; в) Уздовж, протягом, з-перед, між. 3. Знайти речення, в якому потрібно вживати прийменник із: а) Кожен … вас відчуває себе багатшим, ніж був. б) Соняшники схожі на круглі кобзи, які земля підняла … свого лона на високих живих стеблах. в) Люблю, коли березовий сік, накрапає … жолобка. г) Люблю дивитися, як лісове джерело коловертнем викручується … глибини. 4. Визначити ті речення, в яких потрібно вживати прийменник у: а) Наше слово … період Київської Русі сягнуло державного творення. б) Найбільше зберігається рослинність … заповідниках, де не порушується біоценоз. в) Вулик з вузько високою рамкою широко використовується … поліській і лісостеповій зонах. г) Запуск першого … світі штучного супутника Землі знаменував початок космічної ери. 5. Знайти рядок, у якому похідний прийменник пишеться окремо: а) Стоїть тепер по\серед села чорна яма з порепаним дном. б) По\між молодих берізок ти й сам уже молодий. в) І саме цей момент на\зустріч нартам вискочив величезний білий ведмідь. г) Десять днів тривали народні гуляння під\час свята врожаю. 6. Указати рядки, в яких похідні прийменники пишуться разом: а) Навесні веселі струмочки зграйками біжать із\під снігу. б) По\серед ночі довкола зненацька сяйнуло дивовижне видовище. в) Скрізь по\під стінами було застелено добре вим’ятою соломою. г) З\під старої, ще торішньої трави визирає на світ фіолетове пролісеня. 7. Установити відповідність між реченнями та смисловими відношеннями, що виражають прийменники в них: А)означальні відношення 1. Весна багата на квітки, а осінь на сніпки. Б) просторові відношення 2. Від березневих дощів земля квітне. В) об’єктні відношення 3. Марець з водою, квітень з травою, а травень з квітами. Г) причинові відношення 4. Ні в березні води, ні в квітні трави. Ґ) часові відношення 5. Улітку надворі пусто, зате в полі густо. Д) відношення мети 6. Держи копійку на чорний день. 8. Установити відповідність між словосполученнями, в яких вжито антонімічні прийменники: А) одягнути шапку на голову; 1. говорити з натхненням; Б) хмари над головою; 2. відпочивати після уроків; В) працювати без радості; 3. земля під ногами; Г) вилізти з води; 4. зняти камінь з душі; Ґ) зустрітися до обіду. 5. увійти в хату. 9. Розташувати прийменники з-попід, у разі, край, біля, наприкінці в такій послідовності: а) Непохідний прийменник; б) Похідний прийменник, утворений з кількох непохідних; в) Похідний прийменник, утворений від іменника; г) Похідний прийменник, утворений від прислівника; д) Похідний прийменник, утворений від іменника чи прислівника з непохідним прийменником. 10. Прочитати текст. Виписати з нього словосполучення, в яких залежне слово вжито з прийменником. Зробити морфологічний розбір усіх прийменників. Стоїть батько з сином, а коло них збилася жаркою купою отара, збилася щільно. Бруднувато-білі, уже острижені мериноси надсадно дихають, ховають голови від спеки у власну тінь. Марево маревіє, - марево чи синява неба млисто розсіялася з-посеред просторів. (О.Гончар). Оцінювання тестових завдань Тип завдання Завдання з вибірковими відповідями Завдання на встановлення відповідності Завдання на відновлення послідовності Завдання на формулювання відповіді Номер завдання 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Правильні відповіді а б а б, г г б, в А-1, б-5, в-1, г-2, Ґ-4, д-6 А-4, б-3, в-1 г-5 ґ-2 Біля, з-попід, край, наприкінці, у разі Кількість балів 1 0,5 1 1 1 1 1,5 1 1 3
|
|
| |
ОленаІванівна | Дата: Неділя, 27-Лют-11, 00:56 | Повідомлення # 10 |
Генерал-майор
Група: Администраторы
Повідомлень: 341
Статус: Offline
| Конспект уроку з української мови. Урок – гра "Що? Де? Коли?" Закріплення по темі "Синоніми" Мета: Закріплювати в учнів поняття про синоніми в ігровій формі, закріплювати вміння добирати синоніми до слів. Що є різними частинами мови, розвивати мислення, мовлення учнів, виховувати увагу до народних висловів. Що роблять наше мовлення багатшим, яскравішим, образним. Обладнання: Круг з виробами, що обертається, малюнок сови, листи з завданнями, загадкова скринька, вишитий рушник, паперовий будиночок, призи. Хід уроку. 1. Вітання з класом. Оголошення теми і мети завдань уроку-гри. - Сьогодні урок буде незвичайний. Ми пограємо у відому вам гру "Що? Де? Коли?” До нас на гру завітала наймудріша лісова тварина - Сова. Сова - є символ мудрості й розуму. Вона буде уважно слідкувати за грою і в кінці гри вручить учням, які були найактивнішими - медалі, відзначить переможця гри головним призом. Пояснюю правила гри. Для зачитування листів викликаю учнів, котрі гарно читають. Лист 1. Надіслали вчителі мови і літератури. Завдання. 1. Виразно прочитати уривок з вірша (з дошки). 2. Хто написав цей вірш? 3. Спишіть каліграфічно вірш. Знайдіть і підкресліть синоніми. На панщині пшеницю жала, Втомилася, не спочивать Пішла в снопи, пошкандибала Івана сина годувать. Лист 2. Наліслали учні 3 класу. Завдання. Записати речення; підкреслити у кожному підмет і присудок; усно відшукати синоніми. (Диктую речення). Іде по воду молодиця, за нею тюкає хлоп'я. По дорозі неквапливо бреде пастух. Путівцем чвалала руда конячка. Лист 3. Надіслала мудра сова з мультфільму про Вінні - Пуха. Завдання. Вислів слід замінити одним словом - синонімом (усно). Мчить, як стріла - швидко, Знати, як свої п'ять пальців - швидко. Шукати по гарячих слідах - швидко. ІІ. Музична пауза. Виконую українську пісню про рідний край (або про маму). Лист 4. Від авторів підручника "Українська мова" 3 клас. Завдання. Виконайте вправу з підручника (за вибором вчителя). Прочитайте уважно завдання. 1 варіант підбирає синоніми до слів першої колонки. 2 варіант підбирає синоніми до слів другої колонки. (Роботу виконують самостійно). Лист 5. Надійшов від Незнайка. Він просить, щоб ми допомогли виконати завдання. Завдання. Зараз ви прочитаєте 6 словосполучень з таблиці, які починаються словом великий. Завдання полягає в тому, щоб слово великий, що є в кожному словосполученні. Замінити синонімами, відповідно до його конкретного значення. Слова - синоніми написані на дошці. Велика гора - висока гора. Великі діти - дорослі діти. Великий день - довгий день. Великий урожай - багатий урожай. Велика яма - глибока яма. Великий поет - видатний поет. Лист 6. Надійшов від директора нашої школи. Послухайте зміст листа. "Дорогі мої учні! Кожного року веде вас звивиста доріжка до казкової країни знань. Я бажаю, щоб наша школа була завжди бажаною для всіх дітей, щоб вам цікаво було навчатися. І головне - ніколи не забувайте своєї домівки, з якої поспішаєте в світ знань. Любіть і шануйте своїх батьків. Пам'ятайте - тільки рідна оселя є оберегом вашого життя. Хай вікна посміхаються у кожній хаті, Щоб усі вам люди завжди були раді, Щоб з рушників голубки воркотіли, В житті лише співали і раділи... Хто уважно слухав листа, той може швидко справитись із завданням. Внести загадкову скриньку. В цій скриньці лежать предмети, про які щойно йшла мова в листі. Щоб їх дістати. Треба відгадати загадки. Чотири стіни маю, Всіх від дощу і холоду оберігаю, Стрічаю гостей на порозі І пам'ятають мене в далекій дорозі. (Дім.) Утираю досхочу, Хліб підношу гостям, Хату прикрашаю, Долі молодят єднаю. (Рушник.) Синоніми до слова "дім" прозвучали в листі. Давайте пригадаємо. (Оселя, хата, домівка, будинок). - А чи знаєте ви, як ще називають рушник? - Від сивої давнини і до наших часів рушник - невід'ємна частина нашого побуту. Ним і руки витирають, з ним пораються біля печі, ним прикрашають оселю. Рушники також присутні на всіх святкових обрядах. В різних регіонах України рушник називають утиральник, стирог. Це і є синоніми цього слова. Лист 7. Надіслав Буратіно. Завдання. Підберіть синоніми до слів: сміється, поспішає, Батьківщина. (В кожного учня є картка з синонімом до одного з цих слів. Слід підійти до дошки і у відповідну кишеньку вставити слово.) Слова: лежить, рекоче, рідний край, вітчизна, заливається. Рідна земля. ІІІ. Підсумок уроку-гри. - Сьогодні на уроці ми говорили багато теплих слів про Батьківщину. Про нашу Вітчизну складають безліч віршів і пісень. І урок я хочу закінчити віршем про батьківщину. Розтанула зоря досвітня, Росою вкрилися поля... Ласкава, щедра і привітна Лежить на ній моя земля. Вона тобі не пошкодує Свого добра, свого тепла. Досхочу хлібом нагодує, Води хлюпне із джерела. Твоя це мати - Батьківщина, Твій дім з малих дитячих літ, Звідсіль дороги і стежини Тобі лежать в широкий світ. ІV. Оцінювання роботи учнів. Зачитую слова Сови: "Молодці, не підкачали, Всі завдання розгадали". Вручаю медалі, а найактивнішому учню - приготовлене з паперу совеня. V. Домашнє завдання.
|
|
| |
ОленаІванівна | Дата: Неділя, 13-Бер-11, 19:05 | Повідомлення # 11 |
Генерал-майор
Група: Администраторы
Повідомлень: 341
Статус: Offline
| Тема. Прикметники твердої і м’якої груп. Відмінювання прикметників. Мета: сформувати в учнів уміння визначати належність прикметників до певної групи, вміння відмінювати прикметники, знаходити орфограму “буква и, і, ї у відмінкових закінченнях прикметників”, обгрунтовувати вибір написання відповідним орфографічним правилом; розвивати навички самостійної роботи; удосконалювати культуру мовлення; виховувати любов до рідного краю. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу. Обладнання: підручник, інструктивні картки Хід уроку І. Організація класу Добрий день, діти. Подивіться за вікно. Який ви бачите там пейзаж? (похмурий, сніговий, зимний). Сідайте. Правда, хочеться тепла, сонця? То нумо весну закликати. Ось бачите, щойно розпустилася вербова гілочка, а бджілка вже летить збирати перший мед. Так і ми з вами візьмемо найкращу рису у неї, а саме працьовитість. Сподіваюсь, вона вам не завадить. Розгорніть зошити, запишіть число і тему сьогоднішнього уроку. Чому ми сьогодні повинні навчитись? Правильно. ІІ Актуалізація опорних знань Перед вами листи оцінювання, в них виставлені максимальні бали за ті чи інші види робіт. Форма оцінювання теж різна. Тому у кожного є шанс набрати 12 балів. Але кожен на щось розраховує, тому поставте собі оцінку, яку ви зможете отримати в кінці уроку. З чого розпочинається урок мови? (з повторення). А що нам необхідно повторити, щоб рухатися далі? (визначення прикметників. Групи за значенням, тверда та м’яка групи). Так. Якщо були уважні, то зрозуміли, яке завдання будемо виконувати. Отже, І варіант у вас є хвилина, щоб опитати ІІ і виставити бали.(2). Помінялись ролями. Чи є, хто набрав максимальну кількість балів? Будь ласка - Що таке прикметник? - Які є групи за значенням? - Як визначити групи у прикметників? А якщо прикметник у множині? Рухаємось далі. Перед вами інструктивна картка, на якій під номером 2 подане завдання, з якого необхідно виписати у 2 стовпчики прикметники твердої та м’якої групи. Не забувайте, щоб правильно визначити групу у множині, необхідно його поставити в однину. Перевірка. Увага на дошку.Якщо у вас все вірно, то поставте собі 1 бал. Якщо помилка у 2-3 словах – 0,5 балів, більше – на жаль 0. ІІІ. Вивчення нового матеріалу. Мотивація навчання. Діти, перед вами вірш, він є на дошці, є у ваших картках. Але там пропущені три прикметники. Подумайте, які найбільш підходять? Перевірка. Визначте групи поданих прикметників – синє – м’яка, прекрасна – тверда, голосисті – тверда. Синє небо – рід який (середній). Утворіть словосполучення, щоб цей прикметник став чоловічого та жіночого роду. Молодці. Написали вниз 7 відмінків. І ряд відмінює словосполучення синє небо, другий – синій пролісок, третій – синя хмара. До дошки представники кожного ряду. Перевірка! Зробіть висновок як відмінюються прикметники м’якої групи? Діти, а чому я написала лише прикметники середнього та жіночого роду? Зверніть увагу, що у мене не так як у вас. (у М. в. є паралельні форми.). Прекрасна весна – І ряд; прекрасне свято, прекрасний день Перевірка! Діти, а які птахи асоціюються з весною? Так, солов’ї. подивіться уважно на наступний вірш. Назвіть мені прикметники! У якому числі вони стоять (у множині). Ми не знаємо як відмінюються прикметники множини. І варіант відмінює прикметник милі, а ІІ – безкраї. Увага! До якої групи належить слово милі? А слово – безкраї? Перевірка! Діти, хто був уважний, у кого немає жодної помилки, той ставить собі 2 бали. У кого є одна-дві помилки – 1,5 бала. У кого 3-4 – 1 бал. Якщо 5-6 – 0,5 балів. А якщо більше – 0. ІV.Фізхвилинка Діти, а які опади притаманні весні? (Дощі). Вони наче умивають нашу землю від тривалого сну. Так ми допоможемо їй. Увага! Фізхвилика «дощ». Повторюємо за мною V. Закріплення вивченого - А після будь-якого весняного дощу все навколо зеленіє, цвірінькають пташки і чути спів солов’я. А чи бачив хто цю пташку? Який він? Чули Як він співав? У нас буде нагода це почути, але ж не просто так. Завдання. Перед вами текст про солов’я, але там відсутні прикметники, вам треба цей текст відновити, використовуючи слова із довідки та визначити зверху відмінок. А ви побачили, що у вас завдання трошки інше. Вам необхідно скласти свій текст, використовуючи допоміжні слова та картинку. Перевірка! Діти будьте уважні. За цей вид роботи 4 бали. Якщо все вірно – 4. Якщо є помилки у 2-3 словах та відмінках – 3. У 4-5 – 2 бали, у 6-7- 1 бал, 8-9- 0,5, а решта – 0. Самостійна робота. Наступне завдання. Необхідно переписати словосполучення , вставити відповідні букви, визначити відмінок. Перевірка! Все вірно - 2 бали, 12-помилки – 1,5, 3-4 – 1 бал, 5-6- 0,5 балів, далі – 0. Діти подивіться на два останні словосполучення. А яке ж весняне свято супроводжується народними гуляннями, особливо в старовину? Масляна . Чи знаєте ви, що з понеділка у нас розпочалась Масляна? VІ. Підбиття підсумків уроку. Ну що чи можна сказати що ми сьогодні працювали як бджілки? Чому навчилися? Що нове дізнались? Що було цікавого? Діти, там у карті у вас є такий запис - додатковий бал. А хто відповідав найбільше, знав відповіді на всі питання? Так поставте собі по 1 балу. А тепер підрахуйте свої здобутки, крім 4 учнів, яким я виставлю оцінки сама. Чи співпадає ваша реальна оцінка з уявною? VІІ. Домашнє завдання. Вправа 425
|
|
| |
|