Завдання для конкурсів та олімпіад
| |
ОленаІванівна | Дата: Субота, 26-Лют-11, 17:22 | Повідомлення # 1 |
Генерал-майор
Група: Администраторы
Повідомлень: 341
Статус: Offline
| Завдання для конкурсів та олімпіад: конурс знавців української мови,конкурс імені Петра Яцика,завдання для мовно-літературних олімпіад.
|
|
| |
ОленаІванівна | Дата: Субота, 26-Лют-11, 23:25 | Повідомлення # 2 |
Генерал-майор
Група: Администраторы
Повідомлень: 341
Статус: Offline
| Олімпіада з української мови і літератури 7 клас І етап Українська мова Завдання 1. Написати твір-роздум на тему «Чи кожна людина може стати видатною?». 2. Словосполучення записати, замінивши цифри словами. Без 600 грамів, до 800 кілограмів, у 940 тоннах, після 31 кілометра, близько 900 метрів, під 7 вітрами, хлівець для 5 овець. 3. Поставити розділові знаки, підкреслити дієприкметникові звороти. Освітлена місяцем шхуна стояла непорушно на водній поверхні. Вітрила зафарбовані сонцем схожі були на рожеві крила чайок. Заграв зарум’янився Дніпро злегка покритий свіжим туманцем. Осріблені місяцем гори блищать. Каміння вкрите товстим прогнилим шаром листя було м’яке як подушка. Виділені слова розібрати морфологічно. 4. Зробити синтаксичний розбір речення. І пахне сонцем і медком земля, легким серпанком оповита. 5. Записати слова у дві колонки: А) ті, що пишуться через дефіс; Б) ті, що пишуться разом. Осінньо/зимовий, електро/дуга, людино/любний, обороно/здатний, світло/райдужний, пів/століття, жовто/блакитний, люлі/люлечки, буро/зелений, старо/київський, українсько/англійський, прем’єр/міністр, льодо/сховище, рано/рано, вїдливо/глузливий, знічено/розгублений, бузково/рожевий. 6. Утворіть дієприкметники від дієслів: сяяти, зігрівати, пожовтіти, написати, посивіти. Скласти з ними речення. Українська література Завдання 1. Дати визначення поняттям: Народна дума. Речитатив. Тавтологія. 2. Написати твір на тему «Повість І.Франка «Захар Беркут»і наша сучасність».
|
|
| |
ОленаІванівна | Дата: Субота, 26-Лют-11, 23:26 | Повідомлення # 3 |
Генерал-майор
Група: Администраторы
Повідомлень: 341
Статус: Offline
| Олімпіада з української мови та літератури 11 клас І етап Українська мова Завдання 1. Пояснити значення фразеологізмів. Опустити руки, перевернути душу, поставити крапку над «і», як на голках, хоч на край світу, обоє рябоє, собаку з’їсти. 2. Відредагувати словосполучення. Відповідно з постановою, у повній мірі, проводити боротьбу, не може бути визначеним задовільним, мають місце випадки неявки на заняття, прошу вашого дозволу про надання мені відпустки, виписка з протоколу, підняті питання, саме по собі, у певній мірі. 3. Дібрати означення до наведених іменників. Консоль, папороть, шампунь, насип, мозоль, рояль, перекис, нежить, емаль, тунель. 4. Записати слова, знявши скісну риску. Радіо/фізичний, мовно/стильовий, діаметрально/протилежний, військово/спортивний, військово/полонений, молочно/кислий, молочно/білий, народно/визвольний, народно/поетичний, вище/згаданий, військово/зобов’язаний, фізико/математичний. 5. Написати до шкільної або класної стінгазети статтю, поклавши в її основу таке явище: якість програм сучасного українського телебачення. Українська література Завдання 1. Як ви розумієте поняття «національна свідомість»і «національна гідність», і як вони виявилися в прочитаних вами поезіях Євгена Маланюка? 2. Назвати основні питання, навколо яких розгорнулася літературна дискусія 1925-1928 рр. в Україні. Яка роль Миколи Хвильового в ній? 3. Скласти план аналізу ліричного твору. 4. Творча робота. Написати твір-роздум «То був страшний навмисний голод» (за романом «Жовтий князь» Василя Барки).
|
|
| |
ОленаІванівна | Дата: Субота, 26-Лют-11, 23:34 | Повідомлення # 4 |
Генерал-майор
Група: Администраторы
Повідомлень: 341
Статус: Offline
| Завдання І (шкільного) етапу Х Міжнародного дитячого конкурсу знавців української мови імені Петра Яцика 5 клас І. Напишіть твір на одну з тем: 1. Реліквія моєї родини. 2. Маленькому школярику мандрівочка пахне ( куди я мрію помандрувати). 3. Моя улюблена пора року. 12 б. ІІ. З поданих пар слів випишіть словосполучення. Схарактеризуйте їх. Золота осінь, до брата, приїхати до міста, холодний вітер, з пагорба, на батька, співати дзвінко, пісня дзвенить, червоні жоржини, хтось із них. 4 б. ІІІ. Покажіть усі можливі переноси в словах. Броджу, саджу, кукурудза, гайок, пайок, війна, голка, ювіляр, ясний, аптека, щоденник, годинний, підзеленити, подвір’я, надзвичайний, відзнака. 8 б. ІV. Поширте речення. Надійшла осінь. Пожовкла трава. Листя почало сохнути. Подув вітерець. Хмаринки розповзлися. 5б. V. Випишіть підряд у три колонки: 1. слова, у яких звуків і букв порівну; 2. слова, у яких звуків менше, ніж букв; 3. слова, у яких звуків більше, ніж букв. Явір, огороджений, опоряджую, ходжу, мряка, гребінь, щедрий, малюк, юрба, динька, знаємо, оцінювати, безкраїй, сяють. Підкресліть у кожному записаному в потрібному порядку слові другу від початку букву, прочитайте народне прислів’я й запишіть його. 8 б. Максимальна кількість балів – 37 Завдання І (шкільного) етапу Х Міжнародного дитячого конкурсу знавців української мови імені Петра Яцика 7 клас І. Напишіть твір на одну з тем: 1. Обереги моєї родини. 2. Мій образ рідної землі. 3. Мова – диво калинове! 12 б. ІІ. Розподіліть дієприкметники на активні та пасивні, уставте пропущені букви. Нагрі..ий сонцем, скош..а нива, смаж..е м'ясо, зів’я..е листя, пожовк..а трава, нагородже..ий орденом, віщ..ий лихо, покин..а хатина, сиві..че волосся, схуд..е обличчя, викону..ий обов’язки, написа..ий вірш. 6 б. ІІІ. Поясніть значення фразеологічних зворотів та складіть з ними речення. З легкої руки, сісти на мілину, нуль без палички, пороги оббивати, облизня піймати. 5 б. ІV. Поясніть, чому в давальному відмінку в слові вишеньці пишеться м’який знак, а в слові хатинці він не потрібен? 2 б. V. Провідміняйте числівники 684, 40. 5 б. VІ. Запишіть словосполучення, уживши слова в дужках у необхідному відмінку. Навчатися (математика), дякувати (батьки), завдавати (біль), потребувати (допомога), наслідувати (дорослі), вибачити (син), завдавати (збитки), зазнати (втрати), попереджати (небезпека), відповідати (українська мова), прагнути (перемога), доглядати (хворий). 6 б. Максимальна кількість балів – 36 Завдання І (шкільного) етапу Х Міжнародного дитячого конкурсу знавців української мови імені Петра Яцика 8 клас І. Напишіть твір-роздум на одну з тем: 1. Неможливо завжди бути героєм, але завжди можна залишатися людиною (Й.В. Гете). 2. Прекрасне й потворне в нашому житті. 12 б. ІІ. Від поданих слів утворіть прикметники за допомогою суфікса –ськ-. Буг, Воронеж, чех, Калуга, турист, грек, словак, Черемош, Норвегія, студент, Кавказ, гігант, печеніг, моряк, товариш. 6 б. ІІІ. Спишіть, замінюючи цифри словами. В Україні діє близько 1 500 друкарень. Тираж газети збільшився з 347 тисяч екземплярів до 986 тисяч. Близько 50% усього устаткування зберігається на цьому складі. У минулому році закінчено ремонт 25-поверхового будинку. Збори 246 голосами проти 44 ухвалили рішення про перевибори керівника цеху. 5 б. ІV. Напишіть, де треба, слова з великої букви. (з)бройні (с)или (у)країни, (п)івнічний (п)олюс, (з)елені (с)вята, (д)ень (у)чителя, (к)кайнозойська (е)ра, (н)овий (р)ік, (п)апа (р)имський, (д)алекий (с)хід, (п)резидент (у)країни, (б)ілий (н)алив. 5 б. V. Чи правильні конструкції? Виправте помилки. З двома конструкціями складіть речення. Оточуюче середовище, я вибачаюся, піклуватися за матір, зараз одинадцять годин, дякую вас, скільки годин? 5 б. VІ. Складіть і напишіть діалог (не менше 10 реплік) на тему «Майбутнє моєї України», розповідаючи про свої почуття до рідного краю. 10 б. Максимальна кількість балів – 43 Завдання І (шкільного) етапу Х Міжнародного дитячого конкурсу знавців української мови імені Петра Яцика 9 клас І. Напишіть твір-роздум на тему «Чим багатий мій народ?» 12 б. ІІ. Згадайте правила правопису не з різними частинами мови. Напишіть не разом або окремо зі словами. (Не)вигідний, (не)дешево, (не)дивлячись, (не)дооцінка, (не)рухомий, ) (не)(до)речі, ( не)виконати, (не)дисциплінований, (не)з’явитися, (не)безпечний, (не)роба, (не)щастя, (не)доїдати, (не)политі. 7 б. ІІІ. У поданому реченні розставити розділові знаки, підкреслити головні й другорядні члени речення, над кожним словом написати, якою частиною мови воно виражене. Над тихим світлом летіла-курилася імла за татарським бродом по облогах бродив доменний туманець і в ньому по груди паслися селянські вироблені коні що пхали оранкою туманом і молодою м’ятою (М.Стельмах). 10 б. ІV. Подані слова запишіть у три стовпчики: 1. слова, у яких кількість букв та звуків збігається; 2. слова, у яких звуків менше, ніж букв; 3. слова, у яких звуків більше, ніж букв. Виділені слова запишіть фонетичною транскрипцією. Тінь, Батьківщина, джерельний, щирість, волосся, сіль, яр, плющ, дзюрчить, бджола, паління, стіл, Мар’яна, розгортається, щастя. 5 б. V. Запишіть цифри словами. До 478 додати 6; від 5 115 364 відняти 11; від 1 655 відняти 4;скільки разів 15 міститься в 945; 50-річчя. 5б. VІ. Поставте правильно наголос. Дочка, жаркий, олень, подруга, приятель, русло, болотистий, читання, злегка, вірші, рукопис, каталог, помилка, фартух. 7 б. Максимальна кількість балів – 46 Завдання І (шкільного) етапу Х Міжнародного дитячого конкурсу знавців української мови імені Петра Яцика 10 клас І. Напишіть твір-роздум на тему «Краса людської душі» 12 б. ІІ. Напишіть числа словами, поясніть особливості відмінювання і правопису чисел. До 1 777 додати 952. Від 16 485 відняти 293. Потяг із 287 пасажирами. 78 скласти з 314. Скільки разів міститься 23 в 1 311? Скласти 45 з 3 564. 6 б. ІІІ. У поданому реченні розставити розділові знаки, підкреслити головні й другорядні члени речення, над кожним словом написати, якою частиною мови воно виражене, дати загальну характеристику всій конструкції й компонентам як простим реченням, накреслити схему. Осокори стоять під вікном і немов чубаті хлопці про щось перешіптуються з грайливим вітром а літня ніч уже засвітила в небі зоряні люстри. 10 б. ІV. Між першим й останнім словом словотворчого ланцюжка вставте слова, що мотивують наступні. Доберіть і запишіть ці слова. Ділити - …-…- …- перерозподіл. Великий - …- …- величність. Писати - … - … - писанкарка Теплий - … - … - потепління. 9 б. V. Розкрийте дужки, утворюючи словосполучення. Школа, слух (музичний, музикальний). (Житель, мешканець) будинку, України. (Квиток, білет) на поїзд, на екзамені. (Ставлення, стосунки) до людей, між людьми. (Пам’ятка, пам’ятник) архітектури, Т.Шевченку. (Котрий, скільки) година? (Одягти, надягти) дитину, пальто. 7 б. VІ. Наведіть приклади фразеологізмів (по три приклади) зі словами рука, нога, голова. 9 б. Максимальна кількість балів – 53 Завдання І (шкільного) етапу Х Міжнародного дитячого конкурсу знавців української мови імені Петра Яцика 11 клас І. Напишіть твір на тему «Вірю в майбутнє твоє, моя Україно!» 12 б. ІІ. Запишіть подані слова у формі 1-ї особи однини та 3-ї особи множини, визначте дієвідміну. Стерегти, пекти, стригти, платити, лазити, лагодити, ломити, лягти, полоскати, розводити, косити, колихати, ліпити, остудити. 7 б. ІІІ. Виконайте синтаксичний розбір речення, накресліть схему, запишіть його фонетично. Добре знати зимою, що знов навесні ти побачиш обличчя трав, які повмирали під саваном білих снігів. 10 б. ІV. Утворіть присвійні прикметники від власних іменників. Олеся, Інга, Зоя, Стельмах, Василь, Параска, Марійка, Ольга. 4 б. V. Правильно запишіть слова іншомовного походження, поясніть їх написання. Бел…адон…а, ім….іграція, піаніс…имо, сум…а, Андор…а, Ніц…а, фортис…имо, шас…і, Калькут…а, бон…а, сюр…еалізм, брут…о. 6 б. VІ. Утворіть назви людей за місцем проживання або національністю, виділіть суфікси. Греція, Канів, Тернопіль, Ізраїль, Румунія, Туреччина. 3 б. VІІ. Який твір української літератури можна назвати «філологічною п’єсою» й чому? 10 б. Максимальна кількість балів – 52 Завдання І (шкільного) етапу Х Міжнародного дитячого конкурсу знавців української мови імені Петра Яцика 6 клас І. Напишіть твір-розповідь про українські прислів’я та приказки, дайте йому заголовок (0,5 – 1 сторінка). 12 б. ІІ. Складіть і запишіть речення, у яких подані слова виступали б у переносному значенні. Джерело, твердий, солодкий, золотий, фарба. 5 б. ІІІ. Від поданих іменників із прийменниками утворіть і запишіть прикметники. Без пам’яті, без компромісів, без звуку, без зброї, без імені, без закону, без захисту, без ідеї, без змісту, без надії, без форми, без хмар, без страху, без шуму. 7 б. ІV. Запишіть у кличному відмінку слова: Геннадій, Павло, Ігор, Наталя, Тетяна, Оля, виконавець, знавець, молодець, козак, мудрець, мисливець, місяць, старець, учитель, хлопець, переможець, українець, бабуся, дідусь. 5 б. V. Запишіть речення, виправивши в них помилки. 1. В об’яві йшлося про те, що підписка на газети триватиме до кінця місяця. 2. Свої пропозиції присилайте за адресом редакції. 3. На виставку запрошуються всі бажаючі. 4. У конкурсі могли приймати участь школярі всякого віку. 4 б. VІ. Уявіть, що старовинний свічник, що зберігається у вашій родині близько ста років, раптом заговорив. Запишіть його монолог, використавши звертання. 12 б. Максимальна кількість балів – 45
|
|
| |
ОленаІванівна | Дата: Неділя, 13-Бер-11, 19:11 | Повідомлення # 5 |
Генерал-майор
Група: Администраторы
Повідомлень: 341
Статус: Offline
| Завдання олімпіади з української мови та літератури ( ІІ етап) Завдання олімпіади з української мови та літератури 7 клас мова 1. Запишіть речення, розставте розділові знаки, зробіть розбір за членами речення, надпишіть над кожним словом, якою частиною мови воно є. Зробіть комплексний аналіз( морфемний, фонетичний, морфологічний розбори ) виділеного слова. Щедре літо непомітно переходило в осінь, напоєну медом і срібними дзвонами журавлів. 6 б. 2. Відредагувати речення. 1) Машина притормозила біля обочини. 2) Гурток по вивченню географії у нашій школі. 3) Повернувшись з командировки батько зустрів нас на пероні. 4) Він відноситься до мене з повагою. 5) Ці питання мене не касаються. 6) Екзамен для нас не являється трудністю.. (5 б.) 3. Провідміняти числівник 591. (4 б.) 4. Написати пейзажний етюд «Останній подих осені». 10 б. Література 5. Як ви думаєте, чому саме український народ має чи не найбільшу у світі пісенну творчість? З чим це пов'язано? 2 б. 6. Складіть кросворд на тему «Фольклорні жанри». 3 б. 7. Дати короткі відповіді: 1) До обрядових пісень належать ... (дати визначення, навести приклади). 2) Тавтологія — це ... (дати визначення, навести приклади використання тавтології в творах усної народної творчості). 3) Що називається баладою? Що споріднює балади Т. Шевченка з народними баладами? 4) Що таке метафора? Навести 2-3 приклади метафор з творів Т. Шевченка. 5) Що таке стопа? Які бувають стопи? Як визначається віршовий розмір? 5 б.
|
|
| |
ОленаІванівна | Дата: Неділя, 13-Бер-11, 19:12 | Повідомлення # 6 |
Генерал-майор
Група: Администраторы
Повідомлень: 341
Статус: Offline
| Завдання олімпіади з української мови та літератури 8 клас мова 1. Напишіть невеликий твір-роздум „Музика осіннього дощу” 8 б. 2.Виконайте синтаксичний розбір речення, попередньо розставивши пунктограми. Зробіть морфемний і словотвірний розбір виділеного слова. Чого тільки немає у Даниловому лантусі тут і ніж і ложка і шматок дроту і казанок пшоно і сало цибуля й борошно картопля й сіль хліб і сухарі а ще великі садівницькі ножиці пилка сокира терпуг а ще гачки важки та поплавці до вудок. 6 б. 3. У кожному із словосполучень знайдіть і виправте помилку. Хворіти грипом; без діла тинятися по вулицям; жити по проспекту Перемоги; українець по походженню; бути в Харкові по справах; одяг-нений по моді; зробити по всіх правилах; за бажанням публіки; по влас-ному бажанню; за вимогою влади; повернути при умові, дні стали більш коротшими. 5б. 4. Визначте, розкривши дужки, у поданих словосполученнях прислівники, які пишуться разом, окремо, через дефіс. Запишіть їх у три колонки. Пам'ятати рік/у/рік, підійти близько/близько/, приходити в/досві¬та/, плакати з/радості/, коли/небудь/ зустрінемося, іти пліч/о/пліч, прочитати на/пам'ять/, вивчити як/слід/, пропасти без/вісті/, не/ до/вподоби. 4 б. 5. До поданих фразеологізмів доберіть фразеологізми-синоніми і запишіть їх парами: на вагу золота вітер у голові кататися у маслі як у воду впасти купувати витрішки за тридев’ять земель хитатися від вітру ні шеляга за душею 5 б. Література 1. Напишіть по пам'яті строфу вивченого вірша. Накресліть схему, визначте віршовий розмір, риму. 5 б. 3. Що таке літопис? Яке основне ідейне спрямування літописних опо¬відань? 4 б. 4. Скласти порівняльну характеристику думи та історичної пісні. 5 б.
|
|
| |
ОленаІванівна | Дата: Неділя, 13-Бер-11, 19:12 | Повідомлення # 7 |
Генерал-майор
Група: Администраторы
Повідомлень: 341
Статус: Offline
| Завдання олімпіади з української мови та літератури 9 клас мова 1.Уявіть ситуацію: в одній із молодіжних газет відкрилась рубрика „Хочу сказати спасибі”, в якій друкуватимуться слова вдячності добрим людям. Запишіть невелику за обсягом( 8-10 речень) розповідь у формі листа до редакції, де докладно зупиніться на добрих справах людини, якій вам хочеться подякувати. 12б. 2. Запишіть речення, розставте розділові знаки. Побудуйте його структурну схему, зробіть синтаксичний розбір. Виконайте морфемний, словотвірний, морфологічний розбір виділеного слова. Дитинство живе в людині від початку до кінця життєвого кола бо це найкраща частина її центру вічно освіжаюча субстанція яка утримує її в чистоті й оптимізмі. 8 б. 3. Відредагуйте речення. 1) Мені доручили зустріти делегацію і допомогти їм влаштуватися у готелі. 2) Річка Сирець починається поблизу станції метро «Свято-шин». 3) Впадає вона в Дніпро за 2 км від Київської гавані. 4) її довжина 9 км, площа басейну 13 кв. км. 5) Живиться вона атмосферними водами і численними джерельцями. 6) Більшість із них мають добру питну воду. Колись на ній було кілька водяних млинів. 5 б. 4. Перепишіть складні слова, розкриваючи дужки: Спортивно (оздоровчий), м'ясо (молочно) консервний, фінансово (промисловий), промислове (торговельний), промислово (розвинений), морально (стійкий), сильно (діючий), сильно (схвильований), задньо (піднебінний), паралельно (сполучений), морально (стійкий), морально (правовий), військово (зобов'язаний), чисто (кровний), високо (авторитетний), важко (доступний), жовто (гарячий), темно (шоколадний). 5 б. Література 5. Дайте коротку відповідь. 1) Інтермедія — це... 2) Засновником українського друкарства був...3) У збірку Г. Сковороди «Сад божественних пісень» входить ... творів 4) Які слова написані на могилі Г. Сковороди? 5) Яка філософська ідея Г. Сковороди виражена в байці «Пчола і Шершень»? 5 б. 6 .Записати афоризми, що запам'яталися вам із прочитаних творів давньої літератури. Один із них поясніть. 3 б. 7. Скласти тематичний нарис на одну з тем. «З усіх утрат втрата часу найтяжча» (Г. Сковорода). «Любов виникає з любові; коли хочу, щоб мене любили, я сам люблю» (Г. Сковорода) 8 б.
|
|
| |
ОленаІванівна | Дата: Неділя, 13-Бер-11, 19:13 | Повідомлення # 8 |
Генерал-майор
Група: Администраторы
Повідомлень: 341
Статус: Offline
| Завдання олімпіади з української мови та літератури 10 клас мова 1. Використайте у вступі промови відомий афоризм «Слово — срібло, мовчання — золото» та, обміркувавши його, спробуйте спростувати тезу. 10 б. 2. Запишіть речення, розставте розділові знаки. Побудуйте його структурну схему, зробіть синтаксичний розбір. Виконайте морфемний, словотвірний, морфологічний розбір виділеного слова. Шевченко невіддільний від української культури він виріс і виховувався на її традиціях але найбільше творче натхнення він здобував з народного життя що кипіло непокорою бунтом жагучою ненавистю до кріпацтва (О. Гончар) 8 б. 3. Розкрийте дужки, напишіть з великої чи з малої літери подані слова та словосполучення, поясніть орфограму. (м)узей (і)сторичних (к)оштовностей (у)країни, (в)сесвітня (р)ада (м)иру, (м)іжнародна (м)олодіжна (л)іга, (с)лово (б)оже, (г)ромадянська (в)ійна, (ж)овтневий (п)ереворот, (к)оран, (н)ародний (р)ух (у)країни, (х)арківський (н)аціональний (у)ніверситет, (л)иса (г)ора, (с)вятий (д)ух, (о)рганізація (о)б'єднаних (н)ацій, (д)оба (р)уїни, (д)амоклів (м)еч. 5 б. 4. Розкрийте зміст поданих фразеологізмів. Три з них уведіть в самостійно складені речення, поясніть написання слів через дефіс: Водити хліб-сіль; забувати хліб-сіль; грати в кота-мишки; шапка-бирка, зверху дірка; вибивати грунт з-під ніг; а все-таки вона крутиться . 4 б. Література 1. Що розумів І. Нечуй-Левицький, коли говорив про «непочатий рудник українського життя»? Який його внесок у справу розробки цього «рудника»? 3 б. 2. Чи є, на вашу думку, не тільки Чіпка, а й Грицько та Максим «пропащою силою»? Наведіть у відповіді аргументи, узяті з тексту роману.3 б. Завдання олімпіади з української мови та літератури 11 клас мова 1. Напишіть невеликий твір-роздум на тему „Багато говорити і багато сказати не одне й те ж”. 10 б. 2. Запишіть речення, розставте розділові знаки. Побудуйте його структурну схему, зробіть синтаксичний розбір. Виконайте морфемний, морфологічний розбір виділеного слова. Чую як у моїх грудях б’ється серце і милуючись весною відкриваючи їй свою душу навстіж починаю думати що то либонь так б’ється молоде й радісне серце весни б’ється легко і вільно. 8 б. 3. Спишіть слова, знімаючи риску. С/покон/віку, без/кінця/ краю, не/в/змозі, без/наміру, в/нагороду, до/сита, в/край, за/для, як/слід, на/світанку, по/іншому, слово/в/слово, саме/самотою, не/до/в/подоби, на/віки/віків, на/ віки/вічні, день/у/день, з/давніх/давен, по/під/тинню, один/по/одно-му, кінець/кінцем, всього/на/всього, видимо/не/видимо, хоч/не/хоч, в/решті/решт, з/понад, не/зважаючи/на. 5 б. 4. Назвати різновиди ділових паперів . Складіть текст доручення. 4 б. 5. Пояснити значення лінгвістичного терміна «калька». Висловити дум¬ку щодо явища калькування в українському мовленні. Виправити помилки в словосполученнях. В одинадцять годин; підписка на газети; працювати по совмісництву; відкрити зошит; відбутися при любій погоді; семидесяті роки; не по дням, а по часам; без десяти хвилин п'ять; по питанню розподілу; питання запишається відкритим. 6 б. Література 6. Дайте коротку відповідь. 1) Якого року всі асоціації, спілки, об'єднання письменників були ліквідовані? 2) Як називалася перша закінчена поема П. Тичини? 3) Хто з поетів переклав «Пана Тадеуша», що був енциклопедією життя поль¬ського народу початку XIX століття? 4) Кларнетизм поезії Павла Тичини — це... 5 б. 7. Напишіть творчу роботу на одну з названих тем (жанр обрати самостійно): 1) «Рід розпадається, а клас стоятиме». (Роздуми над сторінками роману Ю. Яновського «Вершники»). 2) «Справжній українець позбавлений комплексу малоросійства».(М.Куліш „Мина Мазайло”) 10 б.
|
|
| |
ОленаІванівна | Дата: Неділя, 13-Бер-11, 19:14 | Повідомлення # 9 |
Генерал-майор
Група: Администраторы
Повідомлень: 341
Статус: Offline
| Завдання конкурсу ім. П. Яцика (ІІ етап)5 клас І. Прочитайте історію, що сталася з Миколкою на уроці. Учитель сказав учням: – Намалюйте найрадісніше і найсумніше. Миколка розгорнув альбом і задумався. Згадав золоте літо, ранок на березі ставка, квітуче поле конюшини. Намалював ромашку і над нею бджолу. – Це і є найрадісніше, – сказав він. – Чому? – питає вчитель. – Бо сяє сонечко, співає соловейко і небо синє-синє. – А що ти намалюєш найсумніше? Миколка намалював голе дерево. Біля самого кореня воно було обпалене, кора від вогню полущилася. Навколо дерева – почорніла галявина. Вгорі – збентежені птахи. – Чому ж це найсумніше? – запитує вчитель. – Бо мені дуже боляче від того, що дерево загине, і вчинив це хтось із людей. Опишіть свою уявну картину найрадіснішого і найсумнішого (до 0,5 – 1 стор.). 12 б. ІІ. Запишіть іменники у формі кличного відмінка. Батько, товариш, круча, мрія, Олена, край, козак, друг, Андрій, Київ, мама, Дніпро. 6 б. ІІІ. Утворіть фразеологізми, вибравши з дужок потрібне слово, поясніть їх значення. Наламати (дерев, дров, парканів), кусати (хліб, яблуко, лікті), з’їсти (м'ясо, собаку, ковбасу), винаходити (двигун, велосипед, ракету). 4 б. ІV. Покажіть усі можливі переноси у словах. Броджу, кукурудза, гайок, війна, голка, ювіляр, аптека, щоденник, підзеленити, жоржина, квітка, підручник. 6 б. V. Відредагуйте словосполучення і запишіть їх. В одному зі словосполучень позначте головне і залежне слова. Приймати участь, оставляти вдома, вірна відповідь, любе питання, заказувати обід, книжковий шкаф, гарні обої, відкривати вікна, коврові доріжки, оцінка по математиці. 6 б. 6 клас І. Напишіть за поданим початком твір-мініатюру "Довгоочікувана хмаринка". Використайте в ньому слова в переносному значенні. Яким посушливим видалося літо! Від спеки опустили свої ніжні пелюстки ромашки, засумували вишеньки та груші. – Пити, пити … – здавалось, просила сама земля. І ось скраєчку блакитного неба виткнувся ріжечок хмари… 12 б. ІІ. Знайдіть помилки в завданні Петрика, якому потрібно було записати прізвища українських письменників в алфавітному порядку. Правильно складіть список прізвищ. Грабовський П.А., Заньковецька М.К., Дімаров А.А., Франко І.Я., Котляревський І.П., Коцюбинський М.М., Малишко А.С., Леся Українка, Карпенко-Карий І.К., Саксаганський П.К., Садовський М.К., Т.Г. Шевченко. 6 б. ІІІ. Установіть відповідність між фразеологізмами та їх значеннями. Дамоклів меч приховане викриття Гордіїв вузол мир Езопова мова велика обдарованість Сіль землі постійна загроза Канути в Лету складне, заплутане питання Іскра Божа найкращі люди Пташине молоко безвартісна писанина Маслинова гілка рідкісна річ Кадити фіміам бути забутим Фільчина грамота вихваляти 5 б. ІV. Складіть і запишіть із поданих слів прислів’я. Підкресліть головні члени речення. Скільки, стільки, ти, знаєш, разів, мов, людина. Лине, серця, до, а, не, слово, стріла. Хліб, а, слово, на, обід, бережи, на, відповідь. Говори, слухай, думай, а, мало, багато, ще, більше. Словом, за, кишеню, у, не, полізе. Не, випустиш, спіймаєш, не, слово, горобець. 6 б. V. Відредагуйте словосполучення і запишіть їх. В одному зі словосполучень позначте головне і залежне слово. Хворий грипом, багатий на добро, автобус по замовленню, сталося по неуважності, вхід по запрошеннях, старший по віку, екзамен по мові, дякую Василя, згідно умові, відповідно завданню. 6 б. 7 клас І.Напишіть за одним із наведених поетичних уривків твір-мініатюру. Використайте в ньому однорідні члени речення. 1. Достигають яблука ранети. Рання осінь листя золотить… Л. Костенко 2. Рідна мово, росту я крізь тебе, Крізь родовища душ і краси… П. Перебийніс 3. Як би тобі, доню, в світі не було, Не скупись ніколи людям на добро… Л. Диркавець 12 б. ІІ. Запишіть правильно слова, вибравши відповідну літеру. (Г, ґ) азета, (г, ґ)рамота, а(г, ґ)ресія, (г, ґ)атунок, (г, ґ)ел(г, ґ)отати, (г, ґ)речка, (г, ґ)речність, а(г, ґ)ітація, а(г, ґ)рус, (г, ґ)рати (іменник), (г, ґ)анок, (г, ґ)рунт. 6 б. ІІІ. Доберіть до запропонованих фразеологізмів синонімічні, скориставшись довідкою. Запишіть їх. Товкти воду в ступі; з’їсти собаку; ні луски, ні хвоста; накласти життям; бути на коні і під конем; там де козам роги правлять; голці ніде впасти; здійняти бучу; будувати повітряні замки; гнути кирпу; як зайцеві бубон; собака собаці хвоста не одкусить. Довідка. Як собаці п’ята нога; ловити жар-птицю; ногою ступити ніде; переходити крізь сито і решето; ворона вороні око не виклює; ні пуху ні пера; переливати з пустого в порожнє; набити руку; зложити голову; куди і ворон кісток не заносить; наробити крику; дути губи. 6 б. ІV. Запишіть словами подані сполуки цифр і слів, дотримуючись відповідних правил написання. 50 (річчя), 185 (тисячний), 200 (річний), 4 (кутний), 59-й, 2990-й, 16 (поверховий), 7 (денка), 2 (ярусний), 40 (денний), 48 (тисячний), 24 (годинний). 6 б. V. Відредагуйте текст і запишіть його. У першому реченні виділіть граматичну основу. Ми з Сергієм завжди приймаємо активну участь у позакласних заходах. Проводимо конкурси, спортивні змагання, випускаємо стінну газету. Щоп’ятниці вирішуємо, чим займатимемося слідуючого тижня. Більша половина однокласників з радістю відгукуються на наші пропозиції. Улітку ми навіть усім класом їздили на рибалку. Але дехто й сам нічого не робить, й іншим мішає. Та згодом вони змінюють своє мнєніє і розуміють, що робили невірно. Але клас у нас дружний і активний. 6 б. 8 клас І. Напишіть за одним із наведених поетичних уривків твір-мініатюру. Використайте в ньому дієприкметникові та дієприслівникові звороти. 1. О місячне сяйво і спів солов’я, Півонії, мальви, жоржини! Моря бриліантів, це – мова моя, Це – мова моєї Вкраїни. В. Сосюра 2. Вийду в поле, стану серед жита, Задивлюсь у небо голубе. Земле рідна, скільки буду жити, Стільки і любитиму тебе… М. Луків 3. Осінь спливає туманами, Листям сухим шерхотить, Лине хмаринками рваними, Бабиним літом летить. В. Бердник 12 б. ІІ. Запишіть правильно подані слова. Будь/що/будь, з/діда/прадіда, до/тепер, до/побачення, пів/яхти, пів/острів, пів/Ковалівки, по/батьківськи, по/моєму, сто/сімдесяти/мільйонний, на/весні, в/цілому, день/другий, на/жаль, кінець/кінцем, зроду/віку. 6 б. ІІІ. Передайте одним словом значення поданих фразеологізмів. Запахло смаленим, вітер у голові, сім п’ятниць на тиждень, гайки закрутити, допекти до живого, з відкритим серцем, узяти втямки, хоч око вийми, шкірити зуби, знайти спільну мову, з одного маху, на сміх брати. 6 б. ІV. Запишіть словосполучення, узгодивши числівники з іменниками. П’ятсот тридцять три (стілець), дев’яносто п’ять (гривня), семеро (студент), двоє (киянин), обидва (брат), третина (читач), багато (виборець), одна шоста (аркуш), три й одна п’ята (метр), двоє (вікно), чотири з половиною (відсоток), тисяча (примірник). 6 б. V. Відредагуйте текст і запишіть його. Глянув в вікно. Дощу уже не має. І сонце сховалось кудись начеб-то за хмари. Але небо ще димчасто-сіре, воно, підрожевлено захмариним вогнем і тому розсіває світло. Від того світла ближчать краплини дощу на мокрих стеблях. З дрімотного поля потягло вітерцьом. І в раз загупали каплі, опадавші додолу. Вітер пустун дущав. І там у степу починалось щось ні кому незрозуміле. 6 б. 9 клас І. Напишіть за одним із наведених поетичних уривків твір-мініатюру. Використайте в ньому односкладні та неповні речення. 1. Яка чудова осені краса! Які прекрасні тиша і мовчання! Елегію дарують небеса, Переповиту тугою прощання. Я. Масленко 2. О Україно! Жить тобі, Як і твоїй співучій мові, Аж доки сяють голубі Небесні шати, шовкові Шумують трави, і горить У небі чиста дощовиця, А нам довіку пить і пить З твоїх джерел – і не напиться! Л. Забашта 3. Зло нічого не дає, крім зла, Вмій прощати, як прощає мати. За добро добром спіши воздати, – Мудрість завше доброю була. М. Луків 12 б. ІІ. Запишіть правильно подані слова. Густо/розведений, без/кінця/краю, в/лад, на/пів/дорозі, суспільно/необхідний, контрольно/вимірювальний, вище/згаданий, трохи/вище/зазначений, загально/державний, різко/окреслений, темно/зелений, жовто/гарячий, на/весні, одно/разовий, кіно/фестиваль, обл/викон/ком, мовно/стильовий, народно/поетичний. 6 б. ІІІ. З поданих слів відтворіть фразеологізми. Сади, троянський, ложе, танталові, Аріадни, п’ята, ведмежа, крокодилячі, сізіфова, колесо, лебедина, панічний, муки, нитка, кінь, Семіраміди, послуга, пісня, праця, сльози, Фортуни, страх, ахіллесова, прокрустове. 6 б. ІV. Утворіть прикметники чоловічого роду від іменників – географічних назв. Мекка, Бахмач, Семигори, Гостролуччя, Біла Церква, Мала Вільшанка, Новосілки-на-Дніпрі, Севастополь, Ла-Манш, П’ятихатки, Ялта, Ясениця Сільна. 6 б. V. Відредагуйте речення, запишіть їх правильно. Зробіть синтаксичний розбір виділеного речення. 1. Приналежність до певного соціального слою визначається не лише матеріальним забезпеченням. 2. Із-за затягування у прийнятті рішень, цю норму відмінено. 3. До найрозповсюдженіших діагнозів належать серцевий приступ, ушиб коліна та воспалєніє легенів. 4. Золоті ворота – пам’ятник ХІ століття. 5. В останній час погода стала дуже капризною. 8 б. 10 клас І. Прочитайте уривок вірша Ліни Костенко. Пишіть листи і надсилайте вчасно, Коли їх ждуть далекі адресати, Коли є час, коли немає часу І коли навіть ні про що писати. Висловіть письмово (до 1 стор.) думку про те, чи не втрачають свого значення приватні листи в сучасний вік комп’ютеризації, у вік електронної пошти? 12 б. ІІ. Запишіть правильно подані слова. Гори/цвіт, пів/аркуша, дочки/матері, пере/коти/поле, не/сьогодні/завтра, сон/трава, пів/яблука, фото/модель, купівля/продаж, екс/чемпіон, пед/університет, чар/зілля, пів/Києва, екс/президент, рік/у/рік, віч/на/віч, чітко/втражений, авіа/квиток. 6б. ІІІ. Поясніть, як ви розумієте зміст наведених стійких народних порівнянь. Вилупив очі як цибуля; гарна як маків цвіт; стрибає як цап на городі; величається як заєць хвостом; ума як у кози хвоста; колючий як їжак; розумний як осел; жвавий як рак; роботяща як бджілка; гарна як свиня в дощ; на голові як у дурного на хаті; говорить як порожній млин торохтить. 6 б. ІV. Складіть три складних безсполучникових речення, у яких смислові відношення між частинами: а) причинові; б) протиставні; в) пояснювальні. Зробіть синтаксичний розбір одного речення (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте загальну характеристику всій конструкції і компонентам як простим реченням), побудуйте його структурну схему. 8 б. V. Відредагуйте речення. 1. Я рахую, що екзамен по математиці мені пощастить здати прекрасно. 2. У зустрічі прийняли участь поети і письменники різних поколінь. 3. У Франції розроблено самий надійний у світі атомний реактор. 4. Під час жнив працюючим комбайнерам приходиться працювати і вдень, і вночі без відпочинку. 5. Згадуючи дитинство перед моїми очима постає батьківська хата. 6. нам ніщо не мішало зустрітися тут в другий раз. 7. Повертаючись додому, хвіртка виявилася зачиненою, і мені прийшлося йти городами. 8. Може, на той рік повезе мені зібрати більше матеріалу для книги. 8 б. 11 клас І. Напишіть твір на тему «Чому я обираю професію…», скориставшись таким планом: 1. Як виникла ваша майбутня професія? 2. Що дає вона суспільству? 3. З якими професіями вона пов’язана? 4. Де навчаються цій професії? 5. Які шкільні навчальні дисципліни будуть основою для оволодіння професією? 6. Яку роль ви відводите в цьому українській мові? 7. Хто з ваших знайомих, родичів має таку професію? 8. Чому ви вирішили бути спеціалістом з …? 12 б. ІІ. Запишіть правильно подані слова, знявши риску. Людино/люб, 100/річчя, авіа/завод, діаметрально/протилежний, жовто/гарячий, мовно/літературний, пів/міста, пів/України, чітко/окреслений, суспільно/необхідний, батько/мати, свят/вечір, мати/й/мачуха, супер/обкладинка, яхт/клуб, фото/копія, міні/фабрика, аеро/вокзал. 6 б. ІІІ. Доберіть до кожного слова іншомовного походження український відповідник з довідки. Екстраординарний, бізнесмен, трансформер, міленіум, блокбастер, лімітувати, маркетинг, моніторинг, дилер, трейдер, шеф, тост, симптом, котон, генерація, респектувати. Довідка. Шанувати, покоління, бавовна, збут, контроль, посередник, особливий, заповзятник, перевертень, торговець, керівник, грінка, ознака, тисячоліття, бойовик, обмежувати. 4 б. ІV. Запишіть речення, розставивши пропущені розділові знаки, побудуйте його структурну схему, зробіть синтаксичний розбір (підкресліть члени речення, надпишіть над кожним словом частину мови, дайте загальну характеристику всій конструкції і компонентам як простим реченням). То гарний біль і сумна радість приходять з глибини як нагадування про вічність і нема спину цьому безконечному токові що наче кров переливається в людей і пише на їхніх душах свої письмена (В. Шевчук). 8 б. V. Відредагуйте речення. 1. Сергія Коваленко багато хто поважає, він гарний і в якості фахівця, і в якості людини. 2. Якщо співставити факти, то дані про нашого бувшого співробітника не співпадатимуть. 3. У кінці кінців відмінили закон, згідно якому наказували за багаточисленні дрібні порушення. 4. У залі засідань продовжуються збори трудового колективу; на повістці дня багато питань, і я боюся, що не всі їх встигнемо підняти й обсудити. 5. Саме на протязі осені відбулися самі цікаві міроприємства. 6. По долинам, низинам, улоговинам стелився густий, клубочущийся хмарами туман. 7. Заходяче сонце залило обрій червоною барвою. 8. Велів він гнати чимдуж коней, замилених рисаків, міняючи на станціях поштових. 8 б. Завдання конкурсу ім. Т. Шевченка (ІІ етап) 2010 рікЗавдання І Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка 2010-2011 навчальний рік ІІ (районний) етап 5клас І. Напишіть невеликий казково-пейзажний твір-замальовку «За сонцем хмаронька пливе…», використовуючи всі види речень за метою висловлювання. 12б. ІІ. Напишіть творчу роботу на тему «Моя перша зустріч із Тарасом Шевченком». 12б. 6 клас І. Напишіть невеликий пейзажний етюд-казку «Стоїть явір над водою…», використовуючи всі види речень за метою висловлювання. 12б. ІІ. Напишіть творчу роботу на тему «Хоч я Тарасові в праправнуки годжуся, та, як у світі цьому жить, в Шевченка вчуся». 12б. 7 клас І. Напишіть невеликий твір-акварель «Тече вода в синє море…», використовуючи всі види речень за метою висловлювання. 12б. ІІ. Напишіть творчу роботу на тему «Мрійний, бентежний живе серед нас, грізний і ніжний, Великий Тарас». 12б. 8 клас І. Поміркуйте, чому в такому пафосному вірші, як «Заповіт», немає жодного знака оклику. Поясніть вживання крапок (…) у середині речень. Закінчіть свої міркування аргументованою відповіддю на запитання «Чи виконали українці заповіт Великого Тараса?». Як умру, то поховайте Мене на могилі Серед степу широкого На Вкраїні милій, Щоб лани широкополі І Дніпро, і кручі Було видно, було чути, Як реве ревучий. Як понесе з України У синєє море Кров ворожу…отойді я І лани і гори – Все покину, і полину До самого Бога. Молитися… а до того Я не знаю Бога. Поховайте та вставайте, Кайдани порвіте І вражою злою кров’ю Волю окропіте. І мене в сем’ї великій, В сем’ї вольній, новій, Не забудьте пом’ янути Незлим тихим словом. 12б. ІІ. Напишіть творчу роботу на тему «Відтворення героїчної і трагічної історії України та боротьба запорозького козацтва за волю і незалежність у народних піснях і думах», використавши як епіграф запропоновані нижче слова Тараса Шевченка: Було колись в Україні – Ревіли гармати; Було колись – запорожці Вміли панувати. 12б. 9 клас І. Розставте пропущені розділові знаки в запропонованій нижче поезії Т.Г.Шевченка. Напишіть, що переважає в життєвому виборі поета. Мені однаково чи буду Я жить в Україні чи ні Чи хто згадає чи забуде Мене в снігу на чужині Однаковісінько мені. В неволі виріс між чужими І не оплаканий своїми В неволі плачучи умру І все з собою заберу Малого сліду не покину На нашій славній Україні На нашій не своїй землі. І не пом’яне батько з сином Не скаже синові Молись. Молися сину за Вкраїну Його замучили колись. Мені однаково чи буде Той син молитися чи ні Та не однаково мені Як Україну злії люде Присплять лукаві і в огні Її окраденую збудять Ох не однаково мені. ІІ. Прочитайте уривок тексту, визначте його тему. Продовжте розвиток цієї теми, висловивши свої міркування з посиланнями на прочитані вами художні твори Великого Кобзаря. Народжений матір’ю-кріпачкою і сам кріпак, він став борцем, революціонером титанічної сили. Його боялися царі, його жахались і смертельно ненавиділи кріпосники. Коли Шевченка відправили в солдати, мабуть, ті вінценосні кати вважали, що звідти йому вже не буде вороття. Проте поет повернувся до рідної своєї України вогненною піснею, віщим незбореним словом. (За О. Гончаром.) 12б. 10 клас І. Розставте пропущені розділові знаки в запропонованому нижче уривку з поеми Т.Г.Шевченка. З якого твору уривок? Коротко висловіть своє ставлення до головної героїні цього твору. Ішов Кобзар до Києва Та сів спочивати Торбинками обвішаний Його провожатий. Мале дитя коло його На сонці куняє А тим часом старий кобзар І с у с а співає. Хто йде їде не минає Хто бублик хто гроші Хто старому а дівчата Шажок міхоноші. Задивляться чорнобриві І босе і голе. Дала кажуть бровенята Та не дала долі! 12б. ІІ. Прочитайте уривок тексту, визначте його тему. Продовжте розвиток цієї теми, висловивши свої міркування з посиланнями на прочитані вами художні твори Великого Кобзаря. Винятковим є місце Шевченка в житті нашого народу та його творчість. Характеризуючи її, бачиш, що є творчість, яка не відцвітає, що є в духовній сфері явища, подібні до тих непогасних вічнодіючих вулканів, надра яких завжди пашать вогнем і розжеврюють уночі хмари над собою, мов велетенські маяки. (За О.Гончаром.) 12 б. 11 клас І. Розставте пропущені розділові знаки в запропонованому нижче уривку з поеми Т.Г.Шевченка. З якого твору уривок? Як сам поет визначив його жанр? Яка головна ідея цього твору? Чи актуальна вона в сьогоденні? Відповіді аргументуйте. Якби ви вчились так як треба То й мудрість би була своя. А то залізете на небо І ми не ми і я не я І все те бачив і все знаю Нема ні пекла ані раю Немає й Бога тільки я! Та куций німець узлуватий. А більш нікого!.. Добре брате Що ж ти такеє? Нехай скаже німець. Ми не знаєм. Отак-то ви навчаєтесь У чужому краю! Німець скаже Ви моголи Моголи! моголи! Золотого Тамерлана Онучата голі. Німець скаже Ви слав’яне. Слав’яне! слав’яне! Славних прадідів великих Правнуки погані! 12 б. ІІ. Прочитайте уривок тексту, визначте його тему. Продовжте розвиток цієї теми, висловивши згоду чи незгоду з автором, запропонувавши свої міркування з посиланнями на прочитані вами художні твори Великого Кобзаря. Придумайте й запишіть заголовок тексту. Пам'ять про Тараса… Вона завжди жила і житиме в народі. Шевченко – це наша душа, наша мудрість, наша сила. Які б нещастя і випробування не випадали на долю нашого народу, він вистоїть, якщо з ним буде Тарас Шевченко, його «Заповіт». В історії кожної літератури є твори, що мають магічний дар безсмертя. Саме до цих шедеврів належить поезія Великого Кобзаря, яка навчила його сучасників пізнавати і засуджувати несправедливість супроти людей і націй. Магічно переконливі твори Тараса пронизані вірою в незнищенність людини, в те, що вона ніколи не змириться з безправ’ям. (За Катериною Петровою.) 12б.
|
|
| |
|